TAGA HARMONY Azure F-80

TAGA HARMONY Azure F-80
Z Tagą chce się słuchać 

Nie miałem wątpliwości, kontaktując się z dystrybutorem fi rmy Taga, że znajdzie coś odpowiedniego do tego testu. Marka ta nie tylko znalazła sobie mocne miejsce na rynku, ale też wykazuje się nadzwyczajną aktywnością, bardzo często wprowadzając nowe pozycje.

W nowej serii Azure zawarto jeden model podstawkowy, jeden "surroundowy" (naścienny), jeden centralny i dwa wolnostojące - jej skład jest więc doskonale dopasowany do dzisiejszych rynkowych trendów, bo z jednej strony daje możliwość zbudowania systemu wielokanałowego, a z drugiej - kładzie nacisk na kolumny podłogowe, popularniejsze od podstawkowych. W naszym teście pojawia się większy i droższy model Taga Azure F-80, druga konstrukcja wolnostojąca to F-60, w cenie 1600 zł.

To dla Tagi żaden wyczyn, ma w ofercie kolumny wolnostojące i dwa razy tańsze, a zbliżając się do 2000 zł, przedstawia już swoje najlepsze dzieła. Wiem, że w dużych kolumnach za niespełna 2000 zł nie mogą być ukryte skarby techniki głośnikowej i materiały, jakie stosują mistrzowie designu, ale spójrzcie sami - konstrukcja dorodna, z regularnym układem trójdrożnym, wykonana tak, aby stworzyć choćby namiastkę luksusu: z wciąż modnym, czarnym błyszczącym frontem i obudową dostępną w trzech wersjach kolorystycznych - czarnej, wenge i orzechowej.

Informacje na temat całej serii Azure są dość obszerne i starają się stworzyć obraz zaawansowanej konstrukcji. Naśladując trochę marketingowe działania najbardziej renomowanej konkurencji, tworzone są efektowne skróty, sugerujące zastosowanie nowatorskich rozwiązań albo i nawet patentów. Np. TLIE oznacza "Taga Low Interferences Enclosures", ale nie kryje się za tym nic rewolucyjnego.

Front dodatkowo wzmocniono panelem TCDP ("Taga Clear Design Panel") o grubości 18 mm. Panel frontowy przykrywający kosze głośników tworzy przed nimi tubowe wyprofi lowania. Membrany głośników niskotonowych i średniotonowego wykonano z plecionki z włókna węglowego (TCFCD – "Taga Carbon Fiber Cone Driver"...). W centrum 15-cm głośnika średniotonowego znajduje się korektor fazy w kształcie pocisku, wykonany z aluminium, w 18-cm głośnikach niskotonowych zastosowano klasyczne, wypukłe nakładki przeciwpyłowe.

Kopułka wysokotonowa jest tytanowa (TPTTD...), chroniona własną, niewielką metalową siateczką. Pozostałe głośniki nie są osłaniane przez żadną maskownicę, mimo że na froncie widać cztery kołeczki, wyglądające na jej uchwyty – prawdopodobnie kryje się pod nimi mocowanie frontu.

Odsłuch

To kreatywne, harmonijne i przyjazne brzmienie, nie tyle trzymające słuchacza w napięciu, co w uprzejmy sposób zapraszające do wysłuchania kolejnego nagrania i kolejnej płyty. Słychać dużo efektownego detalu, który nigdy nie zakłuje, a zawsze wzbogaci i ucieszy; wysokie tony są błyszczące i wyraziste.

Sybilanty wybrzmiewają bez ostrości, bez szorstkości i bez suchości, z aksamitnym powiewem, a kiedy trzeba, rodzi się więcej metaliczności - ale i ona nie sprawia kłopotu nawet w mocnych atakach perkusji. Całe brzmienie ma dużo wdzięku, odrobinę miękkości, dużo soczystości, jest przejrzyste lecz pozostaje w eleganckim dystansie. Wokal pojawia się na pierwszym planie zawsze i tylko wtedy, kiedy tam jest jego właściwe miejsce, nie zasłania całego tła ani się w nim nie gubi.

Niezależnie od bogactwa wybrzmień, w najlepszym sensie tego słowa, brzmienie jest łagodne - abstrahując od kwestii basu, najłagodniejsze w tym teście. A w kwestii basu... Jamo gra uderzeniem, JBL potokiem wyższego basu, Indiana delikatnie mruczy, wreszcie bas kolumn Taga Azure F-80 jest efektownie sprężysty.

Jeżeli będzie go za dużo, należy po prostu zamknąć otwór/otwory bas-refleks - zamknięcie jednego spowoduje obniżenie częstotliwości rezonansowej i równoczesne obniżenie poziomu "średniego" basu, zamknięcie obydwu - radykalne przejście na system obudowy zamkniętej. W moim odsłuchu do uzyskania najlepszych rezultatów wystarczył pierwszy ruch.

Andrzej Kisiel

TAGA HARMONY Azure F-80

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 20-180
  • Wymiary [cm]* 100,5 x 21 x 27
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 87
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Aby ustalić impedancję znamionową, bierzemy pod uwagę minimum przy 130 Hz, które ma tutaj wartość minimalnie niższą od 5 omów, co z kolei pozwala uznać 6-omową impedancję znamionową - zgodnie z danymi producenta. To jest fakt, który ma znaczenie praktyczne dla doboru wzmacniacza - F-80 możemy podłączyć praktycznie do każdego, w tym do amplitunerów AV.

Nietypowo wygląda przebieg impedancji w zakresie niskich częstotliwości - minimum między basrefl eksowymi wierzchołkami jest podniesione niemal do poziomu wierzchołków; coś silnie tłumi układ rezonansowy obudowy, lecz mimo to na charakterystyce przetwarzania wciąż widać wzmocnienie wokół 80 Hz, chociaż poniżej charakterystyka opada już szybko, i spadek -6 dB odczytujemy w okolicach 50 Hz.

Średni poziom w całym pasmie to 87 dB - dobry wynik przy 6-omowej impedancji znamionowej. Widoczne pofalowanie charakterystyki jest utrzymywane w granicach dobrego ogólnego zrównoważenia, przy umiarkowanym wzmocnieniu skrajów pasma. Widoczna jest jednak duża różnica między charakterystykami zmierzonymi na różnych osiach w płaszczyźnie pionowej, pojawiająca się już od 2 kHz; delikatniejsze brzmienie obiecywałbym sobie po charakterystyce leżącej najniżej, czyli na osi -15 st.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Klasycznie skonfigurowane, ale też bardzo efektowne kolumny trójdrożne.
  • Laboratorium: Czułość 87 dB przy impedancji 6 omów – odpowiednie do każdego wzmacniacza. Charakterystyka przy
  • Brzmienie: Dźwięczne, soczyste, oparte na aktywnym basie, okraszone wyrazistą, detaliczną górą pasma. Absorbujące i niefatygujące, przyjemne w pierwszym wrażeniu i na dłuższą metę.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio