Dlaczego głośniki centralne mają najczęściej symetryczną konfigurację przetworników?

Dlaczego głośniki centralne mają najczęściej symetryczną konfigurację przetworników?

Kino domowe, głośniki centralne i efektowe

Z powodów estetycznych i funkcjonalnych, a nie akustycznych. Klienci oczekują na konstrukcje wygodne do ustawienia na półce, pod telewizorem, a więc poziomo, co wyklucza zastosowanie optymalnych pod względem akustycznym pionowych konfiguracji przetworników w zespole. 

Najczęściej spotykany układ symetryczny dwudrożny, czyli z wysokotonowym pośrodku i nisko-średniotonowymi po bokach, w ułożeniu poziomym wykazuje się słabą charakterystyką kierunkową w płaszczyźnie poziomej (słuchacze siedzący po bokach słyszą brzmienie z wycofanym przełomem średnich i wysokich tonów).

Problem ten przełamują trójdrożne zespoły centralne, w których pomiędzy parą niskotonowych znajduje się tandem średnio-wysokotonowy, zorientowany pionowo, a więc korzystniej dla dobrego rozpraszania w poziomie.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Które z dodatkowych głośników są ważniejsze - centralny czy efektowe?

Czy głośnik centralny musi być ekranowany?

Gdzie należy umieścić głośniki efektowe?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio