wrzesień 2022

Numer 9
Edytorial

NAGRODY Z PRZYSZŁOŚCI

Wstęp do najważniejszego tematu tego numeru – nagród EISA – jest wyjątkowo długi, bowiem tegoroczna edycja wiąże się z 40-leciem Stowarzyszenia i jednocześnie 25-leciem naszego w nim udziału. Do poruszonych tam wątków jubileuszowych i wspomnieniowych nie będę wracał, ale zostawiłem tutaj do skomentowania jeden zasadniczy. To obraz rynku audio, jaki malują przyznane nagrody.

Czy jest on zgodny z naszym doświadczeniem? Jak zmienił się w ciągu ćwierć wieku? Jakie można snuć prognozy? Trzydzieści cztery nagrody wydają się już zbiorem na tyle licznym i z definicji (różnych kategorii) zróżnicowanym, że pozwala to na wyciąganie wniosków. A jednak ostrożnie… Wyraźną różnicę między naszą praktyką a teorią, jaką tworzą nagrody, widać w zespołach głośnikowych.

Wśród w sumie sześciu nagrodzonych zespołów głośnikowych większość (cztery) to konstrukcje całkowicie lub częściowo aktywne, w tym trzy bezprzewodowe (nawet nie uwzględniając przenośnego, a więc bezprzewodowego i aktywnego Flipa). Znamy tę technikę od lat, jednak w naszych testach, domach, sklepach i statystykach sprzedaży (znowu wyłączając sprzęt przenośny) wciąż rządzą kolumny pasywne. Żyjemy w różnych światach?

EISA w tej dziedzinie wybiega nieco naprzód, promując rozwiązania przyszłościowe i ambitne, niekoniecznie bardzo popularne, ale mające na to szanse już "za rogiem", również dzięki naszemu poparciu. Natomiast w testach jesteśmy bliżsi bieżącej sytuacji na rynku, przedstawiamy urządzenia jak leci, mniej i bardziej nowoczesne, spełniające tylko (w testach porównawczych) podstawowe warunki – ustalonej kategorii i ceny. Dopiero z tych testów wynika, jakie koncepcje i urządzenia okazują się lepsze, a creme de la creme są właśnie nagrody EISA.

Żeby jednak nie było tak słodko, można zauważyć, że utrwalona formuła testów grupowych, porównawczych jest pewnym hamulcem wprowadzania na łamy AUDIO urządzeń nowej generacji. Często nie mamy ich dostatecznie wiele – o podobnej funkcjonalności, w podobnej cenie – aby stworzyć taką grupę, a kolumny pasywne w dowolnym zakresie cenowym wciąż się o to proszą…

W związku z tym idziemy trochę na łatwiznę i podążamy za dotychczasowymi trendami. Te są jednak same w sobie bardzo silne i na pewno ogromnego wyboru kolumn pasywnych nie zawdzięczamy naszym testom. Najlepszym przykładem żywiołowego i niezależnego rozwoju rynku są soundbary, którym wszyscy muszą ulec, wprowadzając je do swoich ofert i testów, bowiem trafiają w sedno racjonalnych potrzeb wielu zainteresowanych – o czym piszę ze zrozumieniem, chociaż bez entuzjazmu, bo przecież trudno pasjonować się soundbarami.

Czasami, aby się czymś pasjonować, trzeba to dobrze poznać, a czasami wręcz przeciwnie… Czemu z kolei zawdzięczamy bujny rozwój innych kategorii sprzętu audiofilskiego, zwłaszcza akcesoriów. Ale na ten grząski grunt EISA w tym roku nie weszła, godnie obchodząc swój 40. jubileusz nagrodami dla małych i dużych, ale zawsze poważnych urządzeń.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 6Aktualności
  • 18 Nagrody EISA
  • 34 najlepsze urządzenia hi-fi i kina domowego sezonu 2022–2023
HI-FI
  • 45 AVM INSPIRATION CS 2.3
  • 53 Słuchawki bezprzewodowe 5000 zł
  • 54 B&O BeoPlay H95
  • 58 HiFiMAN ANANDA BT
  • 62 Mark & Levinson No.5909
HIGH-END
  • 67 Auralic ALTAIR G2.1
  • 75 Octave V70 CLASS A
  • 94 Zespoły głośnikowe 27 000 zł
  • 96 Klipsch FORTE IV
  • 106 Unison Research MAX 1
MUZYKA
  • 85 Album miesiąca
  • 86 Jazz i okolice
  • 90 Rock i okolice
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu