ECM50 Warsaw Festival - pokazy filmowe

18 listopada 2019 Newsy

Warszawa na trzy dni stanie się gospodarzem obchodów 50-lecia działalności legendarnej firmy muzycznej ECM Records. Czekają nas jednak nie tylko koncerty, lecz także pokazy filmowe. Selekcji dokonał sam Manfred Eicher.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej założyciel Manfred Eicher przez pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzą słynne brzmienie ECM, czyli "najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy".

Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko - otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i klasyczną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dziś marka, która w świecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwyższej jakości, która przenosi odbiorcę na inny poziom słuchania i przeżywania muzyki.

ECM50 Warsaw Festival rozpocznie się 25 listopada i potrwa 3 dni. Koncerty będą się odbywać w Centrum Praskim Koneser, w samym sercu Starej Pragi. Wystąpią m.in. Tarkovsky Quartet i Trio Marcina Wasilewskiego. Czytaj więcej >>

Tydzień wcześniej ruszą projekcje filmowe. W studyjnym kinie mieszczącym się w Muzeum Wódki Polskiej będzie można obejrzeć filmy o artystach związanych z ECM Records. Wśród prezentowanych filmów znajdą się nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, lecz także filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak "Holozän" czy "Radhe Radhe". Filmową część festiwalu otworzy pokaz filmu o twórcy ECM Records – panu Manfredzie Eicherze.

Wstęp na wszystkie projekcje jest bezpłatny.

Plan projekcji filmów związanych z artystami ECM Records:

• 18 listopada, poniedziałek
20:00 - Sounds And Silence (87 min.)
21:40 - Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

• 19 listopada, wtorek
20:00 - Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)
21:40 - Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

• 20 listopada, środa
20:00 - Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)
21:40 - Sounds And Silence (87 min.)

• 21 listopada, czwartek
20:00 - Charles Lloyd - Arrows Into Infinity (113 min.)

• 23 listopada, sobota 09:00 - Open Land - Meeting John Abercrombie (90 min.)
21:00 - Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

• 24 listopada, niedziela
09:00 - Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)
21:00 - Keith Jarrett: Tokyo Solo (110 min.)

• 25 listopada, poniedziałek
20:00 - Arvo Pärt: Playing Pärt (276 min.)

• 26 listopada, wtorek
20:00 - Márta and György Kurtág: Játékok (82 min.) 21:30 - Sounds And Silence (87 min.)

• 27 listopada, środa
20:00 - Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96 (230 min.)

Wszystkie filmy będą prezentowane w oryginalnej ścieżce dźwiękowej z angielskimi napisami.Przez cały czas trwania przeglądu oraz w czasie festiwalu na hasło ECM50 Warsaw Festival Goście festiwalowi mogą skorzystać z 20% zniżki na koktajle (alkoholowe i bezalkoholowe) z karty Baru ¾.

O filmach:

HOLOZÄN
HEINZ BÜTLER, MANFRED EICHER, 1992 czas trwania: 91 min.

Film na podstawie noweli autorstwa Maxa Frischa, "Człowiek w holocenie" z 1978 roku, współreżyserowany przez szwajcarskiego reżysera Heinza Bütlera i Manfreda Eichera, to przejmujące studium nad samotnością. Głównego bohatera otacza przyroda — potężna, groźna, mroczna, potęgująca jego poczucie odcięcia, niemocy i izolacji. Jej obrazy i dźwięki ukazują kruchość ludzkiej egzystencji, dzień po dniu chylącej się ku rozpadowi. Temu głęboko filozoficznemu i wysublimowanemu estetycznie obrazowi filmowemu towarzyszy ścieżka dźwiękowa z dobranych przez Manfreda Eichera kompozycji J.S. Bacha, Béli Bartóka, Dimitra Szostakowicza czy Keitha Jarretta.

FOUR SHORT FILMS
JEAN-LUC GODARD, ANNE-MARIE MIÉVILLE, 2006 czas trwania: 86 min.

Manfred Eicher zebrał wybrane prace Godarda z jego wieloletnią współpraco- wniczką, Anne Marie Miéville, stworzone w latach 1993-2002: "De l’origine du XXIe siècle", "The Old Place", "Liberté et partie" oraz "Je vous salue, Sarajevo". Są to eseje wideo, w których samo kino zdaje się do nas przemawiać w przyjaznym dialogu z malarstwem, literaturą i muzyką. Pokaz tego zbioru ukazującego, jak zawsze, unikalny język filmowy Godarda z innowacyjnym wykorzystaniem dźwięku w filmie, jest okazją do poznania jednego z wielu owoców bliskiej współpracy tego wybitnego filozofa filmowego z Manfredem Eicherem na przestrzeni lat.

SOUNDS AND SILENCE - TRAVELS WITH MANFRED EICHER
PETER GUYER, NORBERT WIEDMER, 2011 czas trwania: 87 min.

Dokument ten jest podróżą, podczas której – wspólnie z Manfredem Eicherem – przemierzamy świat jego dźwięków, będąc po drodze obserwatorami ważnych muzycznych zdarzeń. Spotykamy w studiu Marilyn Mazur, która oddaje się radosnej improwizacji, i Nika Bärtscha, kształtującego wraz z producentem brzmienie płyty. Obserwujemy Anouara Brahema przy pracy nad materiałem na płytę. Uczestniczymy w próbach Gianluigiego Trovesiego oraz Dino Saluzziego z Anją Lechner. Zmieniają się studia nagraniowe, sale koncertowe, miasta, kraje, pory roku. Będąc przez chwilę na zapleczu zdarzeń, możemy wejrzeć głębiej w proces powstawania muzyki ECM.

DINO SALUZZI, ANJA LECHNER: EL ENCUENTRO - A FILM FOR BANDONEON AND VIOLONCELLO
NORBERT WIEDMER, ENRIQUE ROS, 2012 czas trwania: 52 min.

W filmie podążamy za bandoneonistą Dino Saluzzim i wiolonczelistką Anją Lechner do miejsc w Argentynie, Niemczech, Armenii, Włoch, Królestwa Niderlandów i Szwajcarii. Obserwujemy, jak powstaje muzyka tego duetu w wielorakich kon- tekstach, wywodzących się ze środowisk, które nie mogłyby być bardziej zróżnicowane. Film oferuje wgląd w życie podróżujących muzyków, widzianych tutaj na koncertach, podczas prób, w studiach nagraniowych oraz w okolicznościach nieformalnych.

CHARLES LLOYD: ARROWS INTO INFINITY
DOROTHY DARR, JEFFERY MORSE, 2014 czas trwania: 113 min.

Dokument ten to kronika wciąż rozwijającego się intensywnego życia tego improwizatora, malujący obraz artysty poszukującego duchowej prawdy. Podróżujemy w czasie poprzez wspomnienia, unikalne materiały archiwalne i z samą muzykę. Historia saksofonisty i kompozytora Charlesa Lloyda łączy się z ważnymi momentami w historii jazzu, w której jest postacią kultową. Muzycy, z którymi spotykał się w studiach nagraniowych i na scenie, dzielą się w filmie przemyśleniami i przeżyciami związanymi z pracą z tym niezwykłym twórcą.

OPEN LAND - MEETING JOHN ABERCROMBIE
ARNO OEHRI, OLIVER PRIMUS, 2018 czas trwania: 90 min.

Intymny portret jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych, Johna Abercrombie’ego, nakręcony pod koniec jego muzycznej podróży. Muzyk w filmie staje się przewodnikiem, opowiadając historię swojego życia w sposób genialny, pełen uroczych anegdot. Opisuje estetykę, która zdefiniowała jego podejście do jazzu i doprowadziła do czterdziestoletniej współpracy z ECM. Zdradza swoją technikę ćwiczeń, pokazując, że za każdym razem, gdy podnosił gitarę, zaczynał proces ponownego odkrywania.

KEITH JARRETT: TOKYO SOLO
KANAME KAWACHI, 2006 czas trwania: 110 min.

Jeden z najbardziej fascynujących filmów koncertowych z muzyką improwizowaną dokumentuje 150. koncert Keitha Jarretta w Japonii w 2002 roku. Niesamowita precyzja i synchronizacja obrazu z dźwiękiem tego recitalu na fortepian solo, daje unikalną szansę obserwowania, jak dokonuje się muzyka tak mistrzowska technicznie i przejmująco liryczna.

ELEGY OF THE UPROOTING
ELENI KARAINDROU, 2008 czas trwania: 103 min.

Od ponad 40 lat grecka artystka Eleni Karaindrou komponuje ścieżki dźwiękowe, szczególnie do filmów reżysera Theo Angelopolousa, będące ich znakiem rozpoznawczym. Film dokumentujący nagranie na żywo w Megaron w Atenach, prezentuje jej muzykę dla filmu, teatru i telewizji, łącząc kompozycje z dziewięciu partytur, przekształconych w odrębną narrację.

RADHE RADHE - RITES OF HOLI
VIJAY IYER, PRASHANT BHARGAVA, 2014 czas trwania: 54 min.

Projekt zamówiony u pianisty Vijaya Iyera w związku z obchodami 100-lecia powstania baletu "Święto wiosny". Poprzez analogię do pogańskiego rytuału złożenia ofiary z dziewicy w celu przebudzenia wiosny, Iyer wybrał najbardziej intensywne wydarzenie w kalendarzu świąt hinduistycznych, Holi. W filmie nakręconym w miejscu narodzin Kryszny, zanurzamy się w oszałamiającą ekspresję zbiorowości. W muzyce czuć tętno tłumu, dziką siłę i orgiastyczne napięcie, które musi doprowadzić do eksplozji. Wydarzenie artystyczne jedyne w swoim rodzaju.

MÁRTA AND GYÖRGY KURTÁG: IN MEMORIAM HAYDÉE / JÁTÉKOK - GAMES AND TRANSCRIPTIONS FOR PIANO SOLO AND FOUR HANDS
ISABELLE SOULARD, 2015 czas trwania: 83 min.

Film dokumentuje koncert pianistów György’ego Kurtága i jego żony Márty w paryskiej filharmonii Cité de la Musique. "Játékok" ("Gry") to kompendium drobnych hołdów, miniatur dedykowanych kompozytorom od Scarlattiego po Strawińskiego, a także kolegom — w tym szczególnym przypadku cały program poświęcony jest pamięci dobrego przyjaciela Kurtága, muzykologa Haydée’go Charbagi’ego (1979-2008). Wzruszający dokument interakcji muzyczno-ludzkiego porozumienia czarodziejów fortepianu na cztery ręce.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: STANDARDS I/II TOKYO
KANAME KAWACHI, 2008 czas trwania: 210 min.

Dwa nieocenione nagrania archiwalne z inauguracyjnych tras tria Keitha Jarretta po Japonii. Muzycy zmienili koncepcję interpretacji standardów jazzowych, których słuchanie i oglądanie podczas tych dwóch koncertów w Tokio z lat 1985-86, daje nieprzewidywalną przyjemność dzięki ich konsekwentnej zdolności do zaskakiwania. 19 standardów i trzy oryginalne kompozycje Jarretta wykonane przez zespół rozpoczynający wtedy swoją podróż, pokazują, że kolejne lata tylko ugruntowały solidny już wówczas fundament.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: LIVE IN JAPAN 93/96
KANAME KAWACHI, 2008 czas trwania: 230 min.

"The Standards Trio", założone przez Jarretta w latach 80. i dedykowane the Great American Songbook, okazało się jednym z najbardziej długotrwałych związków w historii jazzu. Film dokumentuje dwa koncerty z 1993 i 1996 roku w Tokio, dające nam unikalną możliwość nie tylko usłyszenia, ale zobaczenia ich muzycznej interakcji, w której rozwijają porywające kreatywne improwizacje. Jak mówi Keith Jarrett: "Za każdym razem, gdy gramy, możemy grać ten sam materiał, ale to nowa planeta".

Live Sound & Installation listopad 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta grudzień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista grudzień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio grudzień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu