Z powodu globalnej sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, tegoroczna edycja Record Store Day uległa zmianie i event, który pierwotnie miał odbyć się 18 kwietnia, a potem 20 czerwca, został podzielony na trzy odrębne RSD Drops, które odbędą się 29 sierpnia, 26 września i 24 października.
W ramach Record Store Day co roku są wydawane wybrane płyty, które klienci mogą kupić tylko w sklepach, które biorą udział w imprezie. Dlatego sklepy organizują tego dnia dodatkowe atrakcje: koncerty, odsłuchy i inne akcje. Celem RSD jest bowiem promocja kultury niezależnych sklepów muzycznych.
To, co odróżnia je od sieciówek czy bezosobowej sprzedaży online jest bezpośredni kontakt z osobą, która zna się na muzyce, z którą można porozmawiać o muzyce, płytach, sprzęcie, z którą można negocjować ceny. Cały ten background jest bardzo istotny dla osób, które rozwijają swoją pasję, jaką są płyty winylowe.
W tym roku, jako Record Store Day w Polsce, zostało wydanych 10 tytułów, które miały być dystrybuowane podczas RSD. Część z nich trafiła do sklepów już 20 czerwca. Pozostałe trzy tytuły będą miały premierę 29 sierpnia. Są to:
• Taco Hemingway "Szprycer"
• Adam Czerwiński, Krzesimir Dębski, Wojciech Niedziela " Two Out Of Two: Reference Acoustique"
• Percival "Wild Hunt Live Pyrkon 2018"
Lista tegorocznych płytowych tytułów RSD także została podzielona na trzy części i, podobnie jest lista sklepów biorących udział w imprezie, jest dostępna na www.recordstoredaypolska.com.
Pierwszy oficjalny Record Store Day odbył się 19 kwietnia 2008 roku i został zainaugurowany przez zespół Metallica. W gronie ambasadorów RSD znaleźli się ponadto Dave Grohl, Jack White i Pearl Jam, w tym roku została nim Brandi Carlile.
Obecnie Record Store Day odbywa się w tysiącach sklepów na całym świecie, biorą w nim udział setki artystów, wydawane są tysiące płyt. Dodatkowo wspierane są organizacje non-profit, a każdy sklep stara się zaznaczyć wyraźnie swoją obecność na lokalnym rynku muzycznym.
Nad organizacją Record Store Day czuwa International Record Store Day, którego Record Store Day w Polsce został częścią. Głównym organizatorem, który po roku rozmów uzyskał od amerykańskich właścicieli marki zgodę na organizację na polskim rynku jest warszawski sklep WINYLOWA. W tym roku w Record Store Day weźmie udział ponad 30 sklepów w całej Polsce.
Źródło: Winylowa