Harold López-Nussa debiutuje w wytwórni Blue Note

30 sierpnia 2023 Premiery

Pianista i kompozytor Harold López-Nussa zaprezentował niedawno utwór "Mal du Pays pochodzący z albumu "Timba a la Americana", będący jednocześnie debiutem nagraniowym w wytwórni Blue Note. Premiera płyty właśnie się odbyła.

Tętniący życiem album został zainspirowany niedawną decyzją pianisty o opuszczeniu swojej kubańskiej ojczyzny i rozpoczęciu nowego życia we Francji.

Wyprodukowany przez Michaela League'a (Snarky Puppy) "Timba a la Americana" prezentuje 10 nowych, oryginalnych i dynamicznych kompozycji w wykonaniu zgranego zespołu, w skład którego wchodzą wirtuoz harmonijki ustnej Grégoire Maret, Luques Curtis na basie, Bárbaro "Machito" Crespo na congach oraz brat Harolda, Ruy Adrián López-Nussa na perkusji.

Temat przewodni "Mal Du Pays" jest nasycony słodko-gorzką tęsknotą, którą Brazylijczycy nazywają "saudade". "To ja spoglądający wstecz na Kubę" - mówi Harold.

Urodzony w muzycznej rodzinie w Hawanie Harold López-Nussa budował swoją karierę w ciągu ostatnich dwóch dekad, od czasu wygrania prestiżowego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w 2005 roku.

"Timba a la Americana" - Harold López-Nussa

Swoimi porywającymi występami zachwycił publiczność na całym świecie, wydał dziewięć uznanych albumów jako lider i był częścią projektu Ninety Miles z 2011 roku ze Stefonem Harrisem, Davidem Sanchezem i Christianem Scottem. Jego muzyka odzwierciedla pełen zakres i bogactwo kubańskiej tradycji muzycznej z charakterystycznym połączeniem elementów folklorystycznych, popularnych i klasycznych, a także improwizacji.

Tworząc album "Timba a la Americana" Harold López-Nussa poczuł silną potrzebę ucieczki od konwencjonalnego myślenia o formie i strukturze utworów, które definiowały latynoski jazz od lat 50. We współpracy z League, basistą i założycielem Snarky Puppy szukali nowych pomysłów dla motywu rytmicznego clave, który jest sercem muzyki kubańskiej.

Wykorzystali elementy danzon, fundamentalnego tańca, który utworzył się w Matanzas pod koniec XIX wieku, oraz dostojne riffy son tumbao, które stanowią oprawę utworów Beny’ego Moré’a i wielu innych. Pracowali z rytmami bębnów Bata używanymi do przywoływania bóstw, a następnie włączyli je do polirytmicznych, improwizowanych tematów. Połączyli mamby Dizzy'ego Gillespiego i Machito z nowoczesnymi pomysłami na strukturę utworu.

Rezultatem jest najbardziej ekspansywne i ambitne dzieło Lópeza-Nussy. Prowokacyjny, bogaty cykl utworów, który stanowi współczesne spojrzenie na latynoski jazz. Punktem wyjścia jest Kuba; stamtąd Harold López-Nussa i jego zespół wymieniają się pomysłami w kosmopolitycznym duchu, który wykracza poza regiony, gatunki i epoki.

Źródło: Universal Music Polska

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu