Audiofil 2010. Cz. II wyników ankiety

07 maja 2010 Sprzęt
Pierwszą część wyników ankiety, którą zamieściliśmy miesiąc temu, poświęciliśmy sylwetce samego czytelnika "Audio". Powstała ona na podstawie odpowiedzi uczestników naszej styczniowej ankiety AUDIOFIL 2010. W drugiej części przedstawiamy kwestie związane z naszym miesięcznikiem.

Pierwszą część wyników ankiety, którą zamieściliśmy miesiąc temu, poświęciliśmy sylwetce samego czytelnika "Audio". Powstała ona na podstawie odpowiedzi uczestników naszej styczniowej ankiety AUDIOFIL 2010. W drugiej części przedstawiamy kwestie związane z naszym miesięcznikiem.

STARA GWARDIA, MŁODA GWARDIA

Prawie co czwarty z uczestników ankiety (24%) czyta "Audio" od ponad 10 lat; nie mniej liczna grupa (21%) jest z nami nie dłużej niż rok. Oznacza to, że mamy zarówno silną frakcję weteranów (takich samych jak my sami, bo prawie cała ekipa "Audio" pracuje razem od początku istnienia pisma), jak też dopływ świeżej krwi. W dodatku w przedziale 2-5 lat mieści się największa, bo 33% grupa - tych, którzy pojawili się nie tak dawno jak "weterani", ale są już z nami na tyle długo, że można ich uznać za wiernych Czytelników.

KIEDY TRWOGA...

Okazjonalne kupowanie "Audio" – w przypadku zainteresowania zakupem testowanego przez nas sprzętu – zgłosiło 18% uczestników ankiety. Zakup bez takiego związku (choć z pytania nie wynikało, że koniecznie regularny – również motywowany np. opisem ciekawego urządzenia, ogłoszeniami, przeglądem testów) deklaruje aż 82%. Ale ponieważ niemal dokładnie pokrywa się z tym odpowiedź na pytanie, jaki jest los przeczytanych numerów "Audio" – czy wędrują na makulaturę, czy są zbierane - 80% przyznaje, że je kolekcjonuje, zatem zasadne jest przypuszczenie, że zdecydowana większość kupuje "Audio" regularnie.

TESTY NAJ...

To były dwa odrębne pytania, dotyczące najbardziej oczekiwanych i najlepiej przygotowanych testów w "Audio". W każdym przypadku można było przyznać od 1 do 5 pkt, w zależności od stopnia zainteresowania daną kategorią urządzeń i oceny, na jaką zasługuje "Audio" za poziom ich testowania. Odpowiedzi były bardzo znamienne… Najwięcej punktów w odpowiedziach na obydwa pytania zebrały urządzenia tworzące klasyczny zestaw stereo. Rekord popularności należy do ZESPOŁÓW GŁOŚNIKOWYCH, niezależnie od najwyższej sumy punktów, aż 60% uczestników ankiety zadeklarowało najwyższe (5-punktowe) zainteresowanie tym tematem, a 51% oceniło testy kolumn w "Audio" na piątkę. Była też jednak zastanawiająco liczna, ok. 5% grupa, przyznająca 1 pkt, stwierdzająca tym samym, że nie interesuje się kolumnami.

Podobny odsetek ankietowanych ocenia testy kolumn na jedynkę… Z kolei po 2 pkt przyznało jakości tych testów tylko 3%. To zastanawiające wzbudzenie się skrajnie negatywnych opinii, przy bardzo słabym natężeniu umiarkowanie negatywnych, będzie powtarzało się w kilku innych pytaniach. WZMACNIACZE STEREO cieszą się najwyższym 5-punktowym zainteresowaniem u 50% Czytelników, a 41% równie wysoko ocenia jakość ich testów. Minimalnie niższe noty uzyskują ODTWARZACZE CD. W każdej z tych kategorii ilość głosów przyznających 5 lub 4 pkt jest kilkakrotnie większa od głosów z 1 lub 2 pkt.

Wszystkie pozostałe kategorie nie cieszą się już takim uznaniem; nieźle trzymają się jeszcze AMPLITUNERY AV, SŁUCHAWKI i GRAMOFONY (głosy 4- i 5-punktowe mniej więcej równoważą głosy 1- i 2-punktowe). Natomiast przy ODTWARZACZACH BLU-RAY niskie noty stają się częstsze niż wysokie. Najniżej punktowane są testy SYSTEMÓW KINA DOMOWEGO i URZĄDZEŃ PRZENOŚNYCH; w tych kategoriach liczba głosów przyznających tylko 1 pkt, a więc wyrażających pełne niezainteresowanie i nieukontentowanie, oscyluje wokół 50% i jest z pewnością w zdecydowanej części szczera. Zatem widać wyraźnie, co jest przedmiotem zainteresowania naszych Czytelników; takie wyniki są dla wielu audiofilów krzepiące, chociaż noty za BD są chyba aż nadspodziewanie słabe … Na razie format ten, kojarzony wciąż z kinem domowym, nie zdobył sobie mocnej pozycji w świecie audio.

POMIARY I ODSŁUCHY

W trzech dziedzinach: OPIS KONSTRUKCJI, RELACJA Z ODSŁUCHU I POMIARY LABORATORYJNE LABORATORYJNE zdobywaliśmy najczęściej najwyższą notę (5 pkt przyznawało od 36% do 38% Czytelników). Szczególnie ciekawe - najwyższy odsetek 38% pojawił się przy POMIARACH, choć to działka relatywnie najtrudniejsza w odbiorze a jednocześnie względnie największy odsetek – 7% - właśnie tutaj wystawił nam najniższą ocenę (1 pkt).

Widać więc, że POMIARY są dość kontrowersyjne, na szczęście ze wskazaniem na TAK, tym bardziej, że 4 pkt przyznało również 24%, a 2 pkt tylko 6%. Gdyby więc uznać to głosowanie za plebiscyt, w którym przyznanie 1 lub 2 pkt jest głosem na "nie", a 4 lub 5 na "tak", podczas gdy 3 pkt oznaczają wstrzymanie się od głosu, to za pomiarami głosuje 62%, przeciw 13%, zaś wstrzymuje się 25%. Za OPIS KONSTRUCJI I RELACJĘ Z ODSŁUCHU zostajemy skarceni 1 lub 2 pkt przez 10-12% procent, a pochwaleni 4 lub 5 pkt przez 62-65%. W odpowiedziach na pytanie o ZDJĘ- CIA i PODSUMOWANIE największe grupy tworzyli Czytelnicy przyznający 4 pkt – odpowiednio 32% i 40%; 5 pkt zdobyliśmy u odpowiednio 29% i 25%. Mimo to można dojść do optymistycznego wniosku, że nasz opisowy styl podsumowywania, nieopierający się na łatwych w odbiorze sposobach "ilustracyjnych" (gwiazdki itp.), choć nie wywołuje powszechnego entuzjazmu, to uzyskał dużą akceptację – w sumie 65% dla 4 i 5 pkt plus 18% dla 3 pkt.

WIARYGODNOŚĆ

 To trafiające w sedno sprawy pytanie doczekało się ciekawego rozkładu opinii. Zdecydowanie najwięcej odpowiedzi – 52% - przyznało nam 4 pkt, co można interpretować jako "zaufanie z lekką rezerwą", ale w sumie z drugą pod względem liczebności grupą przyznającą aż 5 pkt, mamy aż 78% Czytelników, którzy polegają na naszych opiniach. Tylko 1 pkt przyznało 3%, a 2 pkt jeszcze mniej, bo 2%; to w bezwzględnych liczbach grupa niewielka, i ponownie relatywnie bardziej liczna od śladowej grupy "krytycznej" jest grupa "ekstremistów".

KOMPETENCJE

Wpływy tych grup wyglądają podobnie w pytaniu o nasze kompetencje. Procentowo niemal dokładnie tyle samo odpowiedzi (3%) dokopało nam 1 pkt, choć już tylko 1% dał nam 2 punkty. Prawdziwa cnota krytyk się nie boi, więc głos każdego Czytelnika jest ważny, jednak sytuacja ta nasuwa przypuszczenie, że w naszej ankiecie "operowała" stała, ok. 30-osobowa grupa "dywersyjna", do której oczywiście czasami dodawali swoje krytyczne głosy sami Czytelnicy "Audio", bo nie sądzę, aby uczestniczy ankiety przyznający nam najniższe noty gdzie się tylko da, byli naszymi Czytelnikami…Na szczęście aż 45% ocenia nasze kompetencje na 5 pkt, a 40% na 4 pkt.

JĘZYK RECENZENTÓW

Pisanie relacji odsłuchowych wymaga wbrew pozorom dużego wysiłku, o ile chce się to robić zarówno poprawnie, zrozumiale, jak też ciekawie, bez powtarzania utartych zwrotów, we własnym autorskim stylu, ale i bez gwiazdorskich manier. Nasze "osiągnięcia" na tym polu na 5 pkt oceniło 36%, a na 4 pkt 44% Czytelników. Za półanalfabetów zasługujących na 1 pkt uważa nas 4% uczestników ankiety, chociaż bardziej przejmuję się opinią wiarygodnej grupy Czytelników, którzy przyznawali po 2 pkt – a było ich 3%.

PRZYGOTOWANIE CZYTELNIKÓW

W rewanżu poprosiliśmy o samoocenę dotyczącą przygotowania Czytelników do rozumienia testów przedstawianych w "Audio"; byłby to jednak pozorny rewanż, gdyż ocena ta odzwierciedla nasze dopasowanie do możliwości odbiorcy. Na szczęście jest z tym przynajmniej dobrze. Co prawda tylko 12% ocenia swoje przygotowanie na 5 pkt, ale aż 35% na 4 pkt i 32% na 3 pkt. Można więc powiedzieć, że zdecydowana większość Czytelników nie uważa "Audio" za zbyt trudną lekturę, chociaż równocześnie nie odbiera nas banalnie – i o to właśnie chodzi. Na inne pytanie - czy czujesz się dostatecznie kompetentny, aby samemu recenzować sprzęt - TAK odpowiedziało 22%. Całkiem sporo…

DŁUGIE CZY KRÓTKIE?

Tutaj wyniki były zaskakujące, ale nastrajające optymistycznie. Okazuje się, że w czasach coraz krótszych i powierzchownych artykułów, prostych rad i wskazówek, zastępowania tekstu obrazkami i ogólnej niechęci do nauki… nasi Czytelnicy nie boją się testów długich - aż 60% przyznało po 5 lub 4 pkt długim testom. Nie ma sprawy - wiemy, o czym pisać, a płacą nam za wierszówkę.

ILE DLA HI-ENDU?

Mimo że hi-end jest dostępny dla mniejszej części Czytelników, co zresztą wynikało z odpowiedzi w pierwszej części ankiety, nasz audiofil nie ma kompleksów i chce "bezinteresownie" poznawać sprzęt z najwyższej półki. Większość proponuje przeznaczać na hi-end od 10% do 25% całkowitej powierzchni przeznaczonej na testy. Znacznie mniejsze, podobne pod względem liczebności grupy proponują mniej niż 10% albo więcej niż 25%.

MUZYKA

Dział recenzji płytowych, będący od samego początku istnienia "Audio" stałym punktem programu, ma dość silne, choć nie bezwzględne poparcie. Zdobywa 5 pkt w 33% odpowiedzi i 4 pkt w 27%. Odrzuca go przyznaniem 1 pkt ok. 9% ankietowanych, słabe zainteresowanie, jakie można odczytać poprzez przyznanie 2 pkt, wywołuje u 11%. W sumie 3:1 dla zwolenników.

PŁYTA

Muzyczną i techniczną jakość płyty na 5 pkt oceniło tylko 16%, ale już 40% przyznało jej 4 pkt, a 24% 3 pkt. To dobrze świadczy zarówno o płycie, jak i o guście oraz osłuchaniu naszych Czytelników, bo zdajemy sobie sprawę, że nasza płyta samych szczytów nie osiąga, więc owacje na stojąco nie były przez nas oczekiwane. Cieszymy się jednak z tak uprzejmej akceptacji zdecydowanej większości. Fakt, że 20% Czytelników decyduje się na zakup "Audio" ze względu na płytę cieszy o tyle, że pozostałe 80% do zakupu podchodzi inaczej ... W naszej intencji płyta jest przecież tylko dodatkiem do miesięcznika, a nie na odwrót. Z drugiej strony, nie jest ona traktowana jako dodatek zbędny, bo aż 80% Czytelników deklaruje, że kolekcjonuje płyty "Audio".

WSZYSTKIM UCZESTNIKOM ANKIETY BARDZO DZIĘKUJEMY!

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu