maj 2019

Numer 5
Edytorial

WSTRZĄŚNIĘTY, NIEZMIESZANY

oważne testy poważnych urządzeń powinny spełniać poważne rygory. Gdybyśmy jednak chcieli dotrzymać wszystkich warunków, jakie w sumie zagwarantowałyby metodologiczną poprawność i zapewniały uzyskiwanie dokładnych wyników prowadzonych "obserwacji", okazałoby się to zadanie dalece przekraczające czyjekolwiek możliwości, nawet najlepiej wyposażonych redakcji i najbardziej doświadczonych ekspertów.

Dochodzilibyśmy wręcz do absurdów, teoretycznie uzasadnione przesłanki okazywałyby się praktycznie nierealną abstrakcją. Na przykład przećwiczyć każdą kolumnę z kilkoma systemami, natychmiast porównując ją z kilkoma innymi kolumnami, ale cały czas w tych samych warunkach akustycznych, a potem powtórzyć to w kilku innych ustawieniach i pomieszczeniach (przenosząc tam systemy i inne kolumny...).

Nietrudno byłoby jeszcze rozbudować i zaostrzyć procedurę... I pryncypialnie zakończyć działalność. Z drugiej strony, nie powinniśmy porzucać wszystkich wykonalnych założeń. lecz konsekwentnie dążyć do uzyskiwania wyników jak najbardziej "odpowiedzialnych". Dlatego, gdy tylko to możliwe, prowadzimy testy grupowe w określonych zakresach cenowych, zbierając wszystkich uczestników w jednym miejscu i w jednym czasie.

Testowane indywidualnie urządzenia czasami również "nieofi cjalnie spotykają się" z innymi modelami w podobnej cenie, akurat będącymi "na miejscu", a kiedy nie ma z czym porównywać, jesteśmy przynajmniej w znanych sobie warunkach i ze znanym sprzętem towarzyszącym – jakim dokładnie, nie piszemy, żeby nie wywoływać niezdrowych emocji. Ale bywa jeszcze inaczej.

Paradoks jest taki, że najdroższe, największe, potencjalnie najlepsze kolumny czasami w ogóle nie są dostarczane do redakcji, lecz redakcja musi pofatygować się do miejsca ich "stacjonowania", stałego lub czasowego. Bywał to fi rmowy salon dystrybutora, a kilka razy sala Audio Show, gdzie sprzęt będący przedmiotem zainteresowania pojawiał się tylko w ramach krótkich "gościnnych występów". Tak też było w przypadku systemu MBL 101 X-treme.

To pierwszy test 101 X-treme w polskiej prasie specjalistycznej; na pewno nie słuchaliśmy ich jako pierwsi, ale mieliśmy przywilej podejścia do tematu z całym naszym warsztatem. Test odbył się podczas Audio Video Show, w sali TV1, gdzie poza godzinami otwarcia samej wystawy, pracowaliśmy rano i wieczorem, robiąc zdjęcia, pomiary i prowadząc odsłuchy.

W części z nich uczestniczył sam Jurgen Reis, czym oczywiście byłem zaszczycony, nawet wstrząśnięty, ale niezmieszany. Dzięki jego obecności, a także interwencjom w działanie systemu, test odsłuchowy miał niezwykły przebieg. Dlatego wspominam o nim w tym miejscu, wcale nie ekscytując się samym faktem, że testowaliśmy system kosztujący blisko milion złotych

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
HI-FI
  • 12 Marantz Melody X M-CR612
  • 15 Wzmacniacze zintegrowane 3000–4000 zł
  • 16 Arcam SA10
  • 20 Audiolab 6000A
  • 24 Musical Fidelity M2si
  • 28 Rotel A11
  • 32 Vincent SV-200
HIGH-END
  • 37 Wzmacniacze zintegrowane 32 000–34 000 zł.
  • 38 Accuphase E-480
  • 44 Copland CTA408
  • 51 Zespoły głośnikowe 40 000–44 000 zł
  • 52 Focal KANTA No.3
  • 51 Revel F228Be
  • 86 mbl 101 X-treme
MUZYKA
  • 72 Wywiad – Dominik Wania
  • 74 Album miesiąca
  • 75 Jazz i okolice
  • 80 Rock i okolice
  • 85 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu