Blues and Ballads

BRAD MEHLDAU TRIO
Blues and Ballads

Jazz

Koncert tria pianisty Brada Mehldaua był wydarzeniem festiwalu Warsaw Summer Jazz Days 2015. Spierałem się, czy był ważniejszy, lepszy niż występ tria Vijaya Iyera dzień wcześniej, z pewnością równie ekscytujący, choć zupełnie inny. Zapadł mi mocno w pamięć i z czasem urósł do jednego z najważniejszych, na jakich byłem w ostatnich kilku latach.

Słuchając najnowszej płyty pianisty "Blues and Ballads" uświadomiłem sobie, że właśnie w takim stylu trio grało w Warszawie, nawet podobny był scenariusz tego koncertu. Nie tylko dlatego warto sięgnąć po ten album, że to genialne nagranie, które trzeba mieć. Z pewnością będzie się do niego wracać częściej niż do jakiejkolwiek płyty wydanej w XXI wieku. Ma moc podobną do słynnego koncertu tria Billa Evansa z klubu Village Vanguard, a nawet przypomina nastrojem "Kind of Blue" Milesa Davisa. Z pewnością ma nie mniejszy promień rażenia. Dzięki przystępnemu repertuarowi może trafić do szerokich kręgów odbiorców.

Od początku kariery, a więc od początku lat 90. Brad Mehldau zwracał uwagę ambicją i przemyślanymi, epickimi improwizacjami. W 1993 r. wyruszył w trasę koncertową z kwartetem Joshui Redmana, a rok później ukazał się album Redmana "Moodswing" przyjęty z entuzjazmem przez krytykę i słuchaczy. Już wtedy zwrócono uwagę na talent młodego pianisty. W tym samym roku utworzył własne trio z kontrabasistą Larrym Grenadierem, z którym występuje do dziś i perkusistą Jorge Rossym.

Nagrany w 1995 r. album "The Art Of the Trio Volume One" spotkało się z entuzjastyczna reakcją krytyki. Niestety, w tym czasie pianista uzależnił się od heroiny i pozbył nałogu dopiero w 1998 r. Po latach wspominał, że dopiero wtedy odzyskał pełnię sił twórczych. Jak sięgam pamięcią, nie pamiętam, żeby którakolwiek z jego płyt była poniżej wysokiego poziomu. Kiedy jego pianistyka stała się dojrzała i bardziej wyrafinowana zaczęto go w klasyfikacjach stawiać wręcz na równi z Keithem Jarrettem, Chickiem Coreą, McCoy Tynerem i Herbie Hancockiem. Z latami dołączył do wybitnych klasyków tego instrumentu.

W komentarzach do swoich albumów dokonywał analizy swojej muzyki i problemów współczesnego jazzu, to były poważne eseje do studiowania. Ostatnie dwa albumy Mehldaua: "Mehliana: Taming the Dragon" (w duecie z Markiem Guilianą) i solowy, czteropłytowy "10 Years Solo Live" były płytami miesiąca w "AUDIO". Najnowsza również na to zasługuje. Dopełnia obraz Mehldaua jako pianisty wybitnego, planującego i w pełni kontrolującego narrację muzyki, która daje przyjemność obcowania z idealną harmonią i podążania za myślą pianisty.

Na album "Blues and Ballads" składają się nagrania w Studiu Avatar w Nowym Jorku, zrealizowane podczas dwóch sesji w 2012 i 2014 r. Jest to bardziej nastrojowa kontynuacja albumu "Where Do You Start" (2012). Balladowe, powolne tempa pozwoliły muzykom wysublimować improwizacje, nadać im misterną konstrukcję, a zarazem przybliżyć słuchaczowi myśl, jaka towarzyszyła muzykom: pokazać, że trio jest najwspanialszą formacją jazzu o nieskończonych możliwościach ekspresji. Dzięki tylko trzem instrumentom możemy chłonąć zniewalająco piękne harmonie, tkliwe akordy i snujący się w tle rytm kontrabasu i perkusji, na której gra Jeff Ballard.

Brad Mehldau z upodobaniem sięga po popowe tematy, tu usłyszymy fascynujące interpretacje " And I Love Her" Beatlesów i najnowszy przebój Paula McCartneya, balladę "My Valentine". Jest klasyk Portera "I Contentrate On You", blues Buddy`ego Johnsona "Since I Fell on You" i standard Charliego Parkera "Cheryl". Każdy z nich jest perłą, której piękno odkrywa się podczas kolejnych przesłuchań. Właściwie można tego albumu słuchać na okrągło. Do mnie przykleił się skutecznie i pozostanie w szufladzie odtwarzacza przynajmniej tydzień.

Marek Dusza
NONESUCH/WARNER

Inne płyty
tego wykonawcy
  • Wykonanie
  • Nagranie
Inne recenzje
<span>TED NOVAK</span> Monument Valley

TED NOVAK Monument Valley

<span>BOBBY PREVITE</span> Gone

BOBBY PREVITE Gone

<span>JAZZ Q</span> Elegie

JAZZ Q Elegie

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree ’65 vol. 2

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree ’65 vol. 2

<span>ANNIE ROSS / NOVI SINGERS</span> Jazz Jamboree `65 vol. 1

ANNIE ROSS / NOVI SINGERS Jazz Jamboree `65 vol. 1

<span>ECHOES OF SWING</span> Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

ECHOES OF SWING Bix: A Tribute to Bix Beiderbecke

<span>JOHN SCOFIELD</span> Country for Old Men

JOHN SCOFIELD Country for Old Men

<span>DIZZY GILLESPIE QUINTET</span> In Warsaw 1965

DIZZY GILLESPIE QUINTET In Warsaw 1965

 
Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio