BRAD MEHLDAU TRIO

Blues and Ballads

Blues and Ballads

Wykonanie

Nagranie

Koncert tria pianisty Brada Mehldaua był wydarzeniem festiwalu Warsaw Summer Jazz Days 2015. Spierałem się, czy był ważniejszy, lepszy niż występ tria Vijaya Iyera dzień wcześniej, z pewnością równie ekscytujący, choć zupełnie inny. Zapadł mi mocno w pamięć i z czasem urósł do jednego z najważniejszych, na jakich byłem w ostatnich kilku latach.

Słuchając najnowszej płyty pianisty "Blues and Ballads" uświadomiłem sobie, że właśnie w takim stylu trio grało w Warszawie, nawet podobny był scenariusz tego koncertu. Nie tylko dlatego warto sięgnąć po ten album, że to genialne nagranie, które trzeba mieć. Z pewnością będzie się do niego wracać częściej niż do jakiejkolwiek płyty wydanej w XXI wieku. Ma moc podobną do słynnego koncertu tria Billa Evansa z klubu Village Vanguard, a nawet przypomina nastrojem "Kind of Blue" Milesa Davisa. Z pewnością ma nie mniejszy promień rażenia. Dzięki przystępnemu repertuarowi może trafić do szerokich kręgów odbiorców.

Od początku kariery, a więc od początku lat 90. Brad Mehldau zwracał uwagę ambicją i przemyślanymi, epickimi improwizacjami. W 1993 r. wyruszył w trasę koncertową z kwartetem Joshui Redmana, a rok później ukazał się album Redmana "Moodswing" przyjęty z entuzjazmem przez krytykę i słuchaczy. Już wtedy zwrócono uwagę na talent młodego pianisty. W tym samym roku utworzył własne trio z kontrabasistą Larrym Grenadierem, z którym występuje do dziś i perkusistą Jorge Rossym.

Nagrany w 1995 r. album "The Art Of the Trio Volume One" spotkało się z entuzjastyczna reakcją krytyki. Niestety, w tym czasie pianista uzależnił się od heroiny i pozbył nałogu dopiero w 1998 r. Po latach wspominał, że dopiero wtedy odzyskał pełnię sił twórczych. Jak sięgam pamięcią, nie pamiętam, żeby którakolwiek z jego płyt była poniżej wysokiego poziomu. Kiedy jego pianistyka stała się dojrzała i bardziej wyrafinowana zaczęto go w klasyfikacjach stawiać wręcz na równi z Keithem Jarrettem, Chickiem Coreą, McCoy Tynerem i Herbie Hancockiem. Z latami dołączył do wybitnych klasyków tego instrumentu.

W komentarzach do swoich albumów dokonywał analizy swojej muzyki i problemów współczesnego jazzu, to były poważne eseje do studiowania. Ostatnie dwa albumy Mehldaua: "Mehliana: Taming the Dragon" (w duecie z Markiem Guilianą) i solowy, czteropłytowy "10 Years Solo Live" były płytami miesiąca w "AUDIO". Najnowsza również na to zasługuje. Dopełnia obraz Mehldaua jako pianisty wybitnego, planującego i w pełni kontrolującego narrację muzyki, która daje przyjemność obcowania z idealną harmonią i podążania za myślą pianisty.

Na album "Blues and Ballads" składają się nagrania w Studiu Avatar w Nowym Jorku, zrealizowane podczas dwóch sesji w 2012 i 2014 r. Jest to bardziej nastrojowa kontynuacja albumu "Where Do You Start" (2012). Balladowe, powolne tempa pozwoliły muzykom wysublimować improwizacje, nadać im misterną konstrukcję, a zarazem przybliżyć słuchaczowi myśl, jaka towarzyszyła muzykom: pokazać, że trio jest najwspanialszą formacją jazzu o nieskończonych możliwościach ekspresji. Dzięki tylko trzem instrumentom możemy chłonąć zniewalająco piękne harmonie, tkliwe akordy i snujący się w tle rytm kontrabasu i perkusji, na której gra Jeff Ballard.

Brad Mehldau z upodobaniem sięga po popowe tematy, tu usłyszymy fascynujące interpretacje " And I Love Her" Beatlesów i najnowszy przebój Paula McCartneya, balladę "My Valentine". Jest klasyk Portera "I Contentrate On You", blues Buddy`ego Johnsona "Since I Fell on You" i standard Charliego Parkera "Cheryl". Każdy z nich jest perłą, której piękno odkrywa się podczas kolejnych przesłuchań. Właściwie można tego albumu słuchać na okrągło. Do mnie przykleił się skutecznie i pozostanie w szufladzie odtwarzacza przynajmniej tydzień.

Marek Dusza
NONESUCH/WARNER

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta luty 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio luty 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu