YAMAHA RX-V567

YAMAHA RX-V567
Rewolucja designu

Najnowsza linia urządzeń Yamaha pokazuje prawdziwą rewolucję firmowego designu. W tej kwestii subiektywne odczucia grają olbrzymią rolę, ale można powiedzieć, że ze starej Yamahy (wizualnie) zostało niewiele.

Panel przedni prowadzony pewnymi, ostrymi liniami został podzielony na dwie części mniej więcej w połowie. Górną pokryto czarną, błyszczącą płytą, dolna jest klasycznym panelem "metalowym" (w tańszych modelach, w tym Yamaha RX-V567, wykonano go z plastiku).

Ponieważ umieszczone na czarnej połaci przyciski dobrze się kamuflują, więc Yamaha RX-V567 nie wygląda na przeładowane dodatkami, a umożliwia łatwy dostęp do większości funkcji. Niektórzy opłakiwali wycofanie się Yamahy ze stosowania bursztynowych wyświetlaczy, tutaj niebieska matryca prezentuje się bardzo spójnie z całą resztą. Producent nie zrezygnował z wypracowanego kilka lat temu wygodnego systemu Scene, wyeksponowane przyciski realizujące poszczególne opcje znalazły się na honorowych miejscach.

W panelu wejścia podręcznego wszystkie styki są złocone, a do analogowego standardu (stereo + kompozyt) dodano jeszcze analogowe wejście dla przenośnych odtwarzaczy; nie ma jednak portu USB, nie znajdziemy go też z tyłu. Mimo to tylny panel rysuje całkiem spore możliwości przyłączeniowe. Nie widać tutaj, jak u Denona, drastycznych cięć w strefie analogowej.

Standard ARC

Spoglądając na rząd zacisków głośnikowych wiemy, że wewnątrz Yamahy RX-V567 czuwa siedem końcówek mocy. Amplituner ma cztery wejścia HDMI i jedno tego typu wyjście, wszystkie zgodne z protokołem v1.4. Producent chwali się także obecnością najnowszego standardu ARC. Zgodność z formatem 3D ma się pojawić po uaktualnieniu oprogramowania. Dostępne jest jedno wejście S-Video, dwa komponenty i cztery kompozyty (nie licząc frontowego). Dla dwóch ostatnich przygotowano po jednym wyjściu, są też dwa złącza optyczne i dwa koaksjalne.

Wszystkie gniazda ustawiono w porządku definiowanym przez wydzielone segmenty selektora wejść, od kompletu analogowego odsunięto HDMI, które są oczywiście samowystarczalne. Każdy z sygnałów wideo doprowadzonych do wejść analogowych może być przekonwertowany na postać cyfrową i wysłany do telewizora wyjściem HDMI.

Ipod i sygnały

Yamaha RX-V567 ma także skaler obrazu do 1080p, pakiet dekoderów surround jest dzisiaj standardem, w którym mieści się komplet układów HD (Dolby TrueHD i DTS HD Master Audio) wzbogaconych o firmowe tryby przestrzenne stosowane przez producenta od wielu lat. W porównaniu ze swoimi konkurentami Yamaha dysponuje w sferze obsługi iPoda bardziej klasycznymi rozwiązaniami. Z tyłu znajduje się mała wielopinowa kostka oznaczona napisem Dock - to firmowy konektor dla stacji dokującej, który można także wykorzystać do podłączenia adaptera bluetooth.

Sygnały wewnątrz obudowy amplitunera podróżują po kilku poziomych płytkach spiętych zworami i przewodami. Na dolnym poziomie, blisko przedniej ścianki, znajduje się zasilacz w towarzystwie radiatora, ta część obudowy może się dość mocno nagrzewać, takie ulokowanie trafa pozwoliło na maksymalne odsunięcie go od płytki cyfrowej, znajdującej się w przeciwległym rogu. Obsługą sygnałów wideo zajmują się układy Silicon Optics oraz procesory Analog Devices, podczas gdy dekoder surround pochodzi z katalogu Texas Instruments.

Największą niespodzianką Yamahy RX-V567 jest konstrukcja końcówek mocy, które wykonano bez udziału tranzystorów, a za pomocą układów scalonych Sanyo. Jeden z nich napędza trzy kanały, pozostałe - po dwa. Mimo że to zróżnicowane elementy, to parametry każdej z końcówek są takie same. Wszystkie kanały audio obsługują konwertery Burr-Browna 24bit/192kHz.

Odsłuch

O ile w brzmieniu amplitunerów Denona i Pioneera nietrudno odnaleźć wspólne elementy, to propozycja Yamahy należy do innego gatunku. Zamiast żywiołowych popisów, w dźwięku Yamahy RX-V567 najważniejsza jest spójność i zrównoważenie, lekkie uspokojenie, ale nie uśpienie emocji. Yamaha dba o kondycję całego pasma, lecz tym razem na pierwszy plan wychodzi środek - plastyczny i zaokrąglony.

W kinie mamy przyjemną dawkę ciepła, muzyka potrafi zagrać żywo, jednak daleko jej do granicy przy której moglibyśmy choćby myśleć o agresji. W budowanie subtelnego nastroju włącza się także góra - gładka, płynna, czasami wręcz aksamitna - przez co także dość skutecznie maskuje pewne niedoskonałości, jakie w zakresie przejrzystości drobnych dźwięków mogłyby się pojawiać. Dobrze spisuje się w filmowej akcji, choć nieco tłumi najostrzejsze wydarzenia, nie lubi odtwarzać tłuczonego szkła. Charakter basu w kinie domowym określany jest na ogół w głównej mierze przez subwoofer. Tak też jest i tym razem, choć styl Yamahy spójnie z brzmieniem subwooferowym współgra. Obfite, soczyste brzmienie dostajemy w pełnym zestawie.

YAMAHA RX-V567

  • Produkowany Tak
  • Wejścia / wyjścia video HDMI/komponent/kompozyt
  • Skaler 1080p.
  • Dekodery surround D-TrueHD, DD, DD EX, DPLIIx, DTS HD-MA, DTS, DTS ES, DTS Neo:6, DTS 96

Laboratorium

Yamaha jest jedną nielicznych firm, które często wyposażają swoje amplitunery w układy selektorów impedancji. Nie jest jednak regułą, aby te pozwalały na podłączenie 4 omów; system selekcji impedancji w RX-V567 działa w trybie 8- albo 6-omowym.

Yamaha ma nieco mniej mocy od konkurentów, oddaje 87 W w jednym kanale i 2 x 82 W przy wysterowaniu dwóch. Czułość amplitunera jest wzorcowa, wynosi równe 0,2 V, choć przy zastosowaniu HDMI nie będzie to miało znaczenia. Odstęp od szumu to -84 dB, czyli niezły. Dynamika przekracza granicę 100 dB.

Pasma przenoszenia (rys.1) zasługuje na wysokie noty, spadek przy 10 Hz wynosi -0,7 dB, przy 100 kHz niespełna -2 dB.

W analizie zniekształceń (rys. 2.) Yamaha spisuje się bardzo dobrze, zaznaczając subtelnie drugą harmoniczną, której poziom wynosi -86 dB, nieparzyste leżą już poniżej -90 dB.

Yamaha nieco łagodniej wchodzi w obszar przesterowania (rys. 2.), co nie przeszkadza THD+N utrzymywać się poniżej linii 0,1 % w szerokim zakresie 0,4 W - 75 W.

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 2 100 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowy projekt plastyczny, końcówki na układach scalonych, bardzo dobre elementy cyfrowe.
  • Laboratorium: HDMI v1.4, standard ARC, łączność bluetooth przez opcjonalny adapter, szeroka paleta wejść i wyjść w różnorodnych formatach; Parametry - minimalnie niższa moc niż u konkurentów, ale też najniższe zniekształcenia.
  • Brzmienie: Okrągłe, lekko ocieplone w kinie, w stereo ładny środek i czysta góra.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio