ASUS Xonar Essence STU

ASUS Xonar Essence STU
Gra równo i czysto

Po urządzeniach z serii Xonar Essence One, które niegdyś testowałem, specjalizująca się w komputerach fi rma Asus przygotowała model przypominający na pierwszy rzut oka zminiaturyzowaną wersję wzmacniacza zintegrowanego z lat 70. Uwagę zwracają moletowane, srebrne gałeczki, zapożyczone wprost z odbiorników z tamtej epoki. Sympatyczne i dobrze wykonane.

Dwie gałki, o których mowa, służą do regulacji głośności - jedną zmieniamy na wyjściu analogowym (2 x RCA), a drugą na wyjściu słuchawkowym (duży jack 6,3 mm). Między gałką i gniazdem umieszczono dwie białe mikrodiody LED, informujące o tym, jakie wzmocnienie układu wybraliśmy - wysokie czy niskie.

Zmiany wzmocnienia dokonuje się przełącznikiem hebelkowym na tylnej ścianie i można to zrobić tylko wtedy, kiedy do gniazda nie są wpięte słuchawki. O tym, które wejście zostało wybrane, informują kolejne mikrodiody, też w kolorze białym. Ostatnia sygnalizuje, czy sygnał USB nie został zmieniony ("bit pefect"). Między wejściami przełączamy jednym przyciskiem. Wejścia cyfrowe to USB, koaksjalne RCA oraz optyczne. Jest także wejście analogowe, na 3,5-mm gnieździe mini-jack. Obok widać wyjścia analogowe RCA - znacznie wyższej klasy i w całości złocone.

Asus Xonar Essence STU zawiera więc w sobie: przetwornik cyfrowo-analogowy, wzmacniacz słuchawkowy i przedwzmacniacz. Firma akcentuje dwie pierwsze funkcje, pisząc o nim: "USB DAC & headphone amplifi er". Wszystkie wejścia cyfrowe akceptują sygnał PCM o rozdzielczości 16 i 24 bity oraz częstotliwości próbkowania 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz.

Układ elektroniczny zmontowano na pojedynczej płytce drukowanej. Przy wejściu USB widać kość Cmedia CM6631A. To asynchroniczny odbiornik/konwerter sygnału USB, akceptujący sygnał PCM do 32 bitów i 192 kHz. Właściwy DAC jest układem Burr Browna PCM1792. Poważnie potraktowano problem jittera, ponieważ specjalnie do jego minimalizacji zastosowano dość rozbudowany układ. Układ analogowy oparto na dużych układach scalonych wpiętych w podstawki - użytkownik może je w przyszłości zamienić na lepsze, choć i te tutaj są niezłe (National Semiconductor LM4562NA oraz LM49720).

Wzmacniacz słuchawkowy to kolejna kość - Texas Instruments TPA6120A2. Regulacja siły głosu dla obydwu układów jest analogowa, w minipotencjometrach Alpsa.

Brzmienie

To brzmienie w dużej mierze charakterystyczne dla urządzeń średniobudżetowych, jeszcze nie do końca wypełnione na basie i bez bardzo obszernej sceny dźwiękowej. Ma jednak to, co najważniejsze - dobrze poukładane pasmo, wszystkie podzakresy aktywne i czyste "tło". Oznacza to wysoką klarowność przekazu, co już znamionuje zwykle urządzenia droższe i jest zawsze mile widziane, ale wymaga pewnej ostrożności przy doborze słuchawek.

Należy unikać tych, które eksponują górę pasma, bowiem zarówno na wyjściu słuchawkowym, jak i na liniowym, brzmienie Asus Xonar Essence STU jest dostatecznie otwarte i bezpośrednie, bogate w informacje o dźwiękach podstawowych oraz akustyce nagrania. Wysokie tony nie są ostre, ale trochę bardziej obecne niż bas. Wystarczy jednak poszukać słuchawek w rodzaju AKG K701, tj. nieco cieplejszych, spokojniejszych, a wciąż dokładnych, żeby uniknąć problemów i wciąż dostać to, co w tym brzmieniu najlepsze - czystość i brak podbarwień. Najlepiej się przy tym spiszą wejścia cyfrowe.

Sygnał przesyłany za pośrednictwem wejścia analogowego typu mini-jack nie jest zły, ale dopiero przy nagraniach słuchanych przez wejście USB, a zaraz potem RCA S/PDIF, zabrzmią "na poziomie". Asus Xonar Essence STU pracujący jako pełny "system", tj. z przetwornikiem cyfrowoanalogowym i wzmacniaczem słuchawkowym lub wyjściem liniowym, ma bowiem bardziej wypełnione, bogatsze brzmienie. Dobrze zagrały pliki wysyłane z komputera. Asus Xonar Essence STU pokazuje różnice między długością słowa, oddając większy wolumen i większą przestrzeń z plikami 24/96 i 192 kHz niż z ripami z płyt CD. Urządzenie bardzo funkcjonalne, ładne, grające równo i czysto.

Wojciech Pacuła

ASUS Xonar Essence STU

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Tak
  • Wejście cyfrowe RCA, O, USB
  • Bity / częstotliwość 24 / 192
  • Słuchawki Tak
  • Wyjścia analogowe RCA/XLR
 
 

Podstawowe dane

  • 1 390 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Znakomity styl obudowy, wysokiej klasy podzespoły.
  • Funkcjonalność: Wielofunkcyjne urządzenie gotowe do pracy w wielu systemach, nie tylko komputerowych.
  • Brzmienie: Czyste tło, wyraźny rysunek spokojnych dźwięków. Głęboka i szeroka scena dźwiękowa.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

WADIA di322

WADIA
di322

Cena: 12 900 zł

CARY DAC 100

CARY
DAC 100

Cena: 11 000 zł

CHORD ELECTRONICS Mojo

CHORD ELECTRONICS
Mojo

Cena: 2 500 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio