IFI AUDIO
Hip-DAC2

Oferta iFi Audio wciąż pęcznieje od najróżniejszych przetworników C/A i związanych z nimi akcesoriów (filtrów, zasilaczy, przewodów). Hip-DAC2 jest drugą generacją tego modelu (z daleka poznamy ją po kolorze pomarańczowym) i jednym z kilku urządzeń tego typu w ofercie iFi Audio. To uniwersalny, kompaktowy, choć nie najmniejszy DAC.

Nasza ocena

Wykonanie
Płaska, solidna obudowa, zasilanie akumulatorowe (bez niego nie ruszy), innowacyjne, własne aplikacje dostępnych komponentów.
Funkcjonalność
Dwa wyjścia słuchawkowe, wybór wzmocnienia, opcjonalne wzmocnienie niskich częstotliwości. PCM 24/384, DSD256 oraz MQA.
Brzmienie
Mocne i otwarte, z solidnym basem, ekspresyjną średnicą i dużą dawką wysokotonowych detali.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

W tym teście Hip-DAC2 jest największy i najcięższy. Obudowa została wykonana z aluminium, formą przypomina "piersiówkę". Metalowe są także przyciski i pokrętło.

ifi audio Hip-DAC2 jako jedyny w tym teście ma zasilanie akumulatorowe, co oznacza nie tylko możliwość uzyskania lepszego dźwięku, lecz także większą elastyczność w obsłudze różnych modeli słuchawek – szczególnie o wysokiej impedancji i niskiej czułości (które wymagają sygnałów o wysokim napięciu). Ale większe rozmiary i masa nie ułatwiają zadań mobilnych.

ifi audio Hip-DAC2 - obsługa

Obsługa ifi audio Hip-DAC2 jest też nieco bardziej skomplikowana, co wynika z większej liczby funkcji i układów towarzyszących. Centralne pokrętło służy do włączania urządzenia oraz regulacji głośności. Trzeba uważać, aby skręcając głośność na minimum nie wejść w sekcję wyłącznika, zrywając komunikację ze źródłem (jej odzyskanie potrwa chwilę).

Oznaczenia dwóch przycisków ulokowano na dolnej krawędzi obudowy. Power Match to przełącznik między dwoma trybami wzmocnienia – dopasowujemy parametry wyjścia do wymagań słuchawek różnego typu. Drugi z układów to Xbass – podbicie basu.

 Są dwa wyjścia słuchawkowe: jedno 3,5-mm niesymetryczne, drugie zbalansowane 4,4-mm.

Są dwa wyjścia słuchawkowe: jedno 3,5-mm niesymetryczne, drugie zbalansowane 4,4-mm.

ifi audio Hip-DAC2 - złącza

ifi audio Hip-DAC2 ma dwa wyjścia słuchawkowe: 4,4-mm zbalansowane oraz 3,5-mm niezbalansowane (w tym drugim iFi stosuje specjalną konfigurację układową, dzięki której efekty mają być zbliżone do transmisji symetrycznej; system nazywa się S-Balanced).

Wejście jest jedno – USB-A, przyjmie sygnały PCM 24 bit/384 kHz oraz DSD256. Hip-DAC2 obsługuje także standard MQA. Wokół pokrętła znajdują się diody wskazujące na parametry sygnału.

Do USB podłączamy bezpośrednio komputer, a sprzęt mobilny? Urządzenia Android powinny zadziałać od razu, te od Apple wymagają dodatkowej przejściówki (Camera Connection Kit). Na tylnej ściance znajduje się jeszcze drugie złącze USB już tylko do ładowania akumulatora, który powinien wystarczyć na ok. 8 godzin pracy.

Hip-DAC2 ma dwa gniazda USB; wejście audio uzupełniono złączem do ładowania wbudowanego akumulatora.
Hip-DAC2 ma dwa gniazda USB; wejście audio uzupełniono złączem do ładowania wbudowanego akumulatora.

ifi audio Hip-DAC2 - elektronika

W ifi audio Hip-DAC2 jest całkiem sporo nowości w zakresie elektroniki. Producent podkreśla przede wszystkim znaczenie obwodów wejściowych XMOS oraz zegara taktującego GMT (Global Master Timing), który ma zredukować zniekształcenia jitter.

Burr Brown DSD1793 - scalak konwertujący sygnały cyfrowe na analogowe – to wciąż jeden z ulubionych układów iFi Audio, z którego konstruktorzy znanymi tylko sobie sposobami potrafią wydobyć więcej, niż wydaje się to możliwe; formalnie rzecz biorąc układ przetwarza sygnały PCM 24 bit/192 kHz, ale całe urządzenie radzi sobie nawet z częstotliwością próbkowania 384 kHz.

Do włączenia i regulacji głośności służy pokrętło, obok znajdują się diodowe wskaźniki parametrów sygnału.
Do włączenia i regulacji głośności służy pokrętło, obok znajdują się diodowe wskaźniki parametrów sygnału.

ifi audio HIP-DAC2 - odsłuch

Zasadnicza relacja odsłuchowa dotyczy konfiguracji z wyłączonym systemem XBass. Nie przesądza to wcale o tym, że dźwięk staje się szczupły – w "normalnych", stacjonarnych warunkach, w jakich prowadziłem test, bas nie ginie, Hip DAC2 ifi audio Hip-DAC2 gra kompletnie, niskie częstotliwości są mocne, nasycone, rozciągnięte, masywniejsze niż u konkurentów, a przy tym dobrze trzymające rytm.

Równowaga jest zachowana, bowiem do gry wchodzi też żywa, komunikatywna, ekspresyjna średnica. Nie wnosi wcale ciepła i łagodności, trzyma się blisko neutralności, ze wskazaniem na różnicowanie, dokładność i wydobycie np. artykulacji wokali. Wysokie tony są błyszczące, klarowne, wnikliwe i niuansujące. To inny profil niż DragonFly, który co nieco wygładził i uspokoił.

Jeden z przycisków służy do wyboru czułości, drugi uaktywnia układ XBass podbijający najniższe rejestry.
Jeden z przycisków służy do wyboru czułości, drugi uaktywnia układ XBass podbijający najniższe rejestry.

ifi audio Hip-DAC2 jest bardziej dynamiczny i rozdzielczy, monitorujący i analityczny. I właśnie dzięki dużej aktywności basu góra pasma też nie zdominuje obrazu. W tym brzmieniu absorbuje wiele elementów i dużo zależy od techniki i jakości nagrania.

ifi audio Hip-DAC2 gra odważnie, ofensywnie, szerokim frontem, nie unika konfrontacji z problemami, ale przy dobrym materiale zaprocentuje wyrafinowaniem.

IFI AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu