Powyżej jakiej ceny zaczyna się hi-end?

Powyżej jakiej ceny zaczyna się hi-end?

Audio(filia)

Nie da się ukryć, że cena ma związek z hi-endem, ale ustalenie konkretnej, ogólnie obowiązującej ceny 'granicznej' nie jest możliwe. Po pierwsze, dla różnych rodzajów urządzeń (kolumny, odtwarzacze, przewody) klimat hi-endu pojawia się na różnych pułapach cenowych - kolumny za 10 000 zł niekoniecznie są 'prawdziwym' hi-endem, ale przewody za 'jedyne' 2000zł - jak najbardziej.

Nawet w ramach samych zespołów głośnikowych można by robić rozróżnienie między małymi konstrukcjami podstawkowymi, które w cenie 5000 zł miałyby szanse na zakwalifikowanie się do hi-endu, a kolumny duże - na pewno nie.

Jeżeli chodzi o cenę, to ewentualnie chodzi o zajmowanie pozycji nawet nie na samym szczycie hierarchii cenowej w danej kategorii urządzeń, ale o przynależność do np. 10-procent najdroższych urządzeń - i znajdą się w niej zarówno monitorki za 5000zł, jak i za 25 000zł, bo 90 procent podstawkowych zespołów głośnikowych na rynku kosztuje z pewnością poniżej 5000zł.

Jednak jakiegokolwiek 'naukawego' kryterium cenowego byśmy nie ustalili, nie będzie ono wyczerpywało problemu kwalifikowania urządzeń do hi-endu, bo przecież naszym życzeniem jest, aby hi-end dotyczył produktów najwyższej klasy, a nie tylko najdroższych.

Właściwsze wydawałoby się przyznawanie tytułu hi-endowego na podstawie testu, co czasami robi się w przypływie entuzjazmu dla urządzeń relatywnie tanich, które wykazują się wybitną jakością. Z drugiej strony nie można odmówić miana hi-endu urządzeniu bardzo drogiemu, które wcale nie jest mistrzowskie pod względem brzmienia, ale np. swoim wzornictwem i luksusowym wykonaniem zwala z nóg.

Wreszcie można określeniu 'hi-end' nadać wręcz pejoratywne znaczenie, określając tak urządzenia, które swoją ceną 'odleciały' od możliwości brzmieniowych, a tłumaczą ją oryginalnością, specyficznymi cechami, egzotycznym pochodzeniem, itp. Ostatecznie odczucie hi-endu jest sprawą indywidualną i subiektywną. Dla audiofila już oswojonego z szerokim zakresem cen urządzeń audio, hi-end zaczyna się na wyższych pułapach, niż dla klienta znającego tylko tani sprzęt z supermarketów.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czy chińskie produkty są niskiej jakości?

Gdzie kończy się racjonalne udoskonalenie urządzeń i systemów, a zaczyna voodoo?

Jakie są właściwe relacje cenowe dla urządzeń w systemie audio?

Jakie urządzenie jest najważniejsze w systemie?

Czy żeby trafnie kupić sprzęt, trzeba go najpierw posłuchać?

Jakie parametry najlepiej określają jakość poszczególnych rodzajów urządzeń?

Czym różni się listwa sieciowa od kondycjonera? Czy ich stosowanie zawsze przynosi poprawę?

Co to jest wygrzewanie sprzętu? Jak się je przeprowadza?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio