Akcja ma uświadamiać, jak ważna jest ochrona słuchu oraz w jaki sposób bezpiecznie korzystać ze słuchawek z zachowaniem najwyższej możliwej przyjemności w trakcie słuchania muzyki. W ramach kampanii producent uruchomił dedykowaną stronę internetową www.sennheiser.pl/sluchaj-odpowiedzialnie, na której można zapoznać się z najważniejszymi zasadami odpowiedzialnego korzystania ze słuchawek.
Światowa Organizacja Zdrowia już w 2015 roku alarmowała, że prawie miliard osób na całym świecie jest narażonych na utratę słuchu z powodu niebezpiecznego sposobu słuchania muzyki. Prawie 50% młodych osób w wieku 12-35 lat słucha muzyki w słuchawkach w sposób zagrażający zdrowiu. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia słuchu, wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad:
1. Nigdy nie ustawiaj maksymalnej głośności.
2. Najlepiej korzystaj z połowy skali głośności (optimum to ok. 85 dB).
3. Czas słuchania na słuchawkach ogranicz do 1 godziny dziennie.
4. Podczas słuchania muzyki rób przerwy.
5. Aby uniknąć przykrych uderzeń dźwięku, przy podłączeniu słuchawek zawsze ustaw poziom głośności na 0.
6. Im bardziej zamknięte słuchawki, tym ciszej należy słuchać.
"Możliwie płaska charakterystyka częstotliwościowa w całym zakresie słyszalnym jest podstawą dobrych słuchawek. Jednak nawet najlepszy produkt nie uchroni użytkownika przed konsekwencjami nieodpowiedzialnego słuchania muzyki. Mocne podbicie np. w dolnym zakresie pasma, poniżej 100 Hz (basy), jest nienaturalne i może być niebezpieczne, zwłaszcza przy ustawieniach głośności na wysokim poziomie.
Mimo że nasze słuchawki są w stanie przenieść duże poziomy ciśnienia akustycznego, nawet 125 dB, to stanowczo odradzamy słuchać muzyki na maksymalnych ustawieniach. Optymalna głośność to ok. 85-90 dB, wyższe poziomy polecamy zostawić sobie na wyjątkowe okazje, np. koncerty w plenerze. Zdrowie użytkowników naszych słuchawek jest dla nas nadrzędną wartością, dlatego zaangażowaliśmy się w kampanię Usłysz dobre dźwięki, aby pokazać konsumentom, jak odpowiedzialnie korzystać ze słuchawek" - powiedział Paweł Kuhn, przedstawiciel firmy Aplauz - polskiego dystrybutora produktów Sennheiser.
"Słuch jest zmysłem, który stanowi sens istnienia instytucji takiej jak filharmonia. Zaniedbując ten aspekt naszego zdrowia odbieramy sobie szansę na cieszenie się pełną paletą wrażeń i emocji, które dostarcza nam muzyka. Kampania społeczna Usłysz dobre dźwięki ma zatem uświadomić odbiorcom, że znaczenie ma nie tylko to czego słuchamy, ale przede wszystkim to jak powinniśmy słuchać, aby chronić nasze zdrowie" – powiedziała Dorota Serwa, dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.
Warto chronić swój słuch
Zaburzenia słyszenia notowane są u coraz większej części społeczeństwa – z raportu przygotowanego w kwietniu ubiegłego roku przez IPSOS wynika, że problemy ze słuchem ma ponad 5,7 mln dorosłych Polaków. Oznaki uszkodzenia narządu słuchu są niemal niezauważalne w początkowych stadiach. Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest sytuacja, gdy nie potrafimy odfiltrować głosu osoby, która się do nas zwraca, w pomieszczeniu pełnym innych dźwięków. Stałe podkręcanie głośności telewizora jest także typową oznaką.
"Uszkodzenie słuchu jest stopniowym procesem o delikatnych objawach. Ignorowanie pierwszych symptomów może być fatalnym błędem. Problem polega na tym, że mózg potrafi "zapomnieć" jak poprawnie słyszeć" - mówi Oliver Berg, menedżer działu konsumenckiego w firmie Sennheiser.
Źródło: Aplauz