Renomowana niemiecka marka nie skupia się wyłącznie na sprzęcie audio, jest nawet bardziej znana z doskonałych i luksusowych telewizorów, jednak jej historia pokazuje, jak rozwijała się technika, zmieniały nasze potrzeby, styl życia, domowa rozrywka.
Loewe podąża za trendami i nowymi możliwościami, którym nadaje firmową treść i formę – urządzeń i systemów najbardziej zaawansowanych, stylowo zaprojektowanych, nieskazitelnie wykonanych, bezbłędnie funkcjonujących. W 1923 roku bracia Zygmunt i Dawid Loewe założyli w Berlinie firmę pod nazwą Radiofrequenz GmbH. Nazwa była znamienna i na czasie.
Czytaj również nasze testy urządzeń Loewe
Zaangażowali młodego inżyniera Manfreda von Ardenne i 3 lata później gotowa była potrójna trioda, użyta po raz pierwszy w odbiorniku radiowym Loewe OE333.
Co ciekawe, nie było to „radio” zintegrowane z głośnikami, jakich słuchali nasi dziadkowie, ale urządzenie, do którego trzeba było podłączyć zewnętrzny głośnik… Tylko jeden, więc jeszcze nie w celu uzyskania dźwięku stereofonicznego, który pojawił się znacznie później.
Radio szybko zdobywało popularność, jego produkcją zajęło się wielu producentów. Pojawiło się nowe wyzwanie, a więc kolejna szansa zdobycia pozycji lidera. Telewizja. To z kolei wynalazek powszechnie dostępny dopiero w drugiej połowie XX wieku, jednak pierwszy publiczny pokaz transmisji telewizyjnej przygotował Manfred von Ardenne na wystawie Berlin Radio Show już w 1931 roku!
W 1938 roku Zygmunt Loewe wyemigrował do Ameryki, w roku 1948 wrócił do Niemiec i odzyskał kontrolę nad firmą. W 1951 roku udało się wdrożyć telewizor, który wszedł już do masowej sprzedaży, lecz prace nie ograniczały się do tej dziedziny – oryginalnym owocem lat 50. był pierwszy magnetofon kasetowy Optaphon (jednak jego kasety nie były tak małe, jak później spopularyzowane standardu Philipsa). W 1961 roku powstał pierwszy europejski rejestrator wideo – Optarecord 500.
Na początku lat 60., po śmierci Zygmunta Loewe, markę przejął Philips i wyspecjalizował ją w telewizorach. A były to czasy jednocześnie tranzystorowej miniaturyzacji, koloru, jak też ekspansji stereofonii. W 1963 roku wprowadzono pierwszy przenośny telewizor Optaport, a 20 lat później, w roku 1983 – pierwszy europejski telewizor stereofoniczny.
W roku 1985 Loewe odzyskało niezależność jako firma prywatna, pozostała w swojej dotychczasowej specjalizacji, jednak wzbogaciła ją o nowoczesne, ekskluzywne wzornictwo. Flagowym projektem tego etapu był model Art1.
Koniec XX wieku to jeszcze wyświetlacze kineskopowe, ale już z funkcjami wykraczającymi poza odbiór stacji telewizyjnych. Loewe jako jeden z pierwszych producentów zauważył potencjał dodania do telewizorów połączeń internetowych, co zrealizowano w modelach Xelos, natomiast modele Spheros fascynowały już płaskimi ekranami.
Z kolei Individual, jak nazwa wskazuje, pozwoliły na wybór wśród wielu opcji – wyposażenia i wykończenia. W 2010 roku wprowadzono wyświetlacze LED, a później 3D.
Jak dobrze wiemy, nie wszystkie pomysły i propozycje, jakie mieli dla nas producenci telewizorów, były trafi one. Firma Loewe nie mogła sobie jednak pozwolić na zbytnią ostrożność, aby nie zostać w tyle za największymi producentami w tej branży. Musiała odważnie eksplorować nowe kierunki i próbować uzyskiwać tam przewagę.
Produkty były wyjątkowe, ale nie na każdą kieszeń, kierowane do klienta zamożnego, wymagającego i świadomego ekskluzywnego charakteru Loewe. Najprawdopodobniej takich klientów było zbyt mało, aby osiągać konieczne obroty i dochody, stąd konieczność kolejnych restrukturyzacji i zmian właścicieli w latach 2013 i 2019.
Po ostatnich przekształceniach firma działa stabilnie i systematycznie powiększa ofertę, w której jest też coraz więcej urządzeń audio – zaprojektowanych zarówno pod kątem współpracy z telewizorami i tworzenia z nimi funkcjonalnie zintegrowanych systemów, jak też niezależnych głośników (bezprzewodowych).
Mimo że Loewe nie zajmuje się klasycznym, konwencjonalnym hi-fi ani audiofilskim high-endem, życzymy firmie… kolejnych 100 lat, bowiem dla wszystkich może być wzorem solidności i innowacyjności.