Beginings

MEREDITH MONK
Beginings

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Meredith Monk należy do niezbyt licznego grona wokalnych innowatorów, a rozpoczęła eksperymentowanie w połowie lat 60. Ponieważ jej działalność artystyczna nie ogranicza się tylko do śpiewu, ale do muzykowania, tańca, filmu, poezji i performance’u, trudno jednoznacznie sklasyfikować jej osiągnięcia.

Meredith Monk należy do niezbyt licznego grona wokalnych innowatorów, a rozpoczęła eksperymentowanie w połowie lat 60. Ponieważ jej działalność artystyczna nie ogranicza się tylko do śpiewu, ale do muzykowania, tańca, filmu, poezji i performance’u, trudno jednoznacznie sklasyfikować jej osiągnięcia.

Z jednej strony niepokojące wokalizy Meredith Monk i ascetyczny akompaniament wydają się być naiwnie proste, z drugiej - znajdziemy mało tak odważnych wokalistek, zdolnych odtworzyć z adekwatną pasją jej akrobacje głosem. Artystka wybrała materiał z prywatnego archiwum, który obejmuje okres 1966-80 r.

Zbiór "Beginings" otwiera angielska, tradycyjna pieśń ludowa "Greensleaves", wykonana w całkiem konwencjonalny sposób. Pozostała część zbioru przynosi najrozmaitsze formy eksperymentowania głosem, linią melodyczną i akompaniamentem. Niekiedy będzie to odwoływanie się do dalekowschodnich form śpiewu gardłowego, kiedy indziej będzie to wypracowana indywidualnie stylistyka minimalistyczna. Monk akompaniuje sobie często na fortepianie i te dwie warstwy wydają się być przy pierwszym przesłuchaniu przynależne do dwóch różnych światów i dopiero kolejne odsłuchy powodują, że oba wątki zaczynają się zazębiać. Coś dla koneserów eksperymentowania.


Tzadik / Multikulti

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo