Septet The Trangress był laureatem konkursu I Blues Rock Jazz Warsaw Festival. Pamiętam ich ciekawy występ w Sali Kongresowej, przyjęty ciepło przez publiczność. Po nich wystąpiło trio Medeski Martin & Wood.
Trudno jednoznacznie określić styl zespołu. Programowy eklektyzm pozwala czerpać inspiracje z muzyki poważnej, jazzu, world music i klezmerskich melodii. Grający na skrzypcach Piotr Cebula i altówce Michał Zaborski nawiązują ekspresją partii solowych do jazzowych mistrzów: Zbigniewa Seiferta i Jeana Luca Ponty’ego. Trąbka, klarnet, flet i saksofony dodają intrygującego smaczku, choć wychodzą na pierwszy plan.
Słychać przede wszystkim skrzypce i fortepian lidera Marcina A. Steczkowskiego. Niekonwencjonalny jest styl gry perkusisty Grzegorza Masłowskiego. W listopadzie 2010 r. debiutancki album "Oneirism op. 1" trafił do światowej dystrybucji on-line za pośrednictwem amerykańskiej wytwórni Ropeadope. Znalazło się na nim jedenaście utworów i remiks chwytliwej melodii "Brass Call" z partią klarnetu w klezmerskim stylu. Właśnie melodyka tematów w połączeniu z akustycznymi instrumentami i różnorodnymi aranżacjami jest znakiem rozpoznawczym zespołu.
Marek Dusza
Ropeadope/Soliton Records