TIGRAN HAMASYAN

Luys i Luso

Luys i Luso

Wykonanie

Nagranie

 

Choć ten utalentowany pianista mieszka od dwunastu lat w USA, coraz bardziej jest pochłonięty kulturą muzyczną Armenii, z której pochodzi. Elementy rodzimego folkloru Hamasyana można było odnaleźć na właściwie wszystkich jego autorskich płytach, ale ten projekt jest czymś szczególnym.

Pianista sięgnął do chóralnych tradycji wokalnych Armenii, komentując je improwizowanymi liniami fortepianowymi. Partie wokalne wykonuje ponad dwudziestoosobowy Yerevan State Chamber Choir (soprany, alty, tenory i basy), prowadzony przez Harutyuna Topikyana.

Zaprezentowany repertuar rozciąga się od pieśni napisanych przez Mesropa Mashtosa jeszcze w V wieku, po miniaturki Komitasa z XX wieku. Sakralny nastrój, użycie wschodnich tonacji i delikatna konstrukcja wszystkich partii chóralnych sprawiają, że w tej homogennej materii jest trudno odgadnąć okres powstania poszczególnych kompozycji.

Często liryczne, choć także pełne wigoru (jazzowe) linie fortepianu Hamasyana są pewnym kontrastem do nastrojowych śpiewów, ale nie burzą one melancholijnego klimatu, tylko celnie go uwypuklają. Przy skłaniającej do kontemplacji muzyce warto przejrzeć niezwykle starannie wydaną książeczkę z tekstami pieśni i oryginalnymi zdjęciami.

Cezary Gumiński
ECM/UNIVERSAL

INNE PŁYTY AUTORA
Mockroot
Jazz
Mockroot

Kompakt rozpoczyna się całkiem obiecująco utworem "To Love" stanowiącym harmonijny splot męskiego głosu w wysokim rejestrze z pełnym finezji akompaniamentem fortepianu i szumem wiatru. Kolejny, żywszy utwór "Song for Melan & Rofik", o introdukcji utrzymanej w podobnej formie, zostaje po kilku taktach przełamany ostrym (jakby rockowym) nieparzystym rytmem, dochodzi do głosu scratching i robi się nieokreślona w wyrazie eklektyczna atmosfera.

GATUNKI MUZYKI