Choć ten utalentowany pianista mieszka od dwunastu lat w USA, coraz bardziej jest pochłonięty kulturą muzyczną Armenii, z której pochodzi. Elementy rodzimego folkloru Hamasyana można było odnaleźć na właściwie wszystkich jego autorskich płytach, ale ten projekt jest czymś szczególnym.
Pianista sięgnął do chóralnych tradycji wokalnych Armenii, komentując je improwizowanymi liniami fortepianowymi. Partie wokalne wykonuje ponad dwudziestoosobowy Yerevan State Chamber Choir (soprany, alty, tenory i basy), prowadzony przez Harutyuna Topikyana.
Zaprezentowany repertuar rozciąga się od pieśni napisanych przez Mesropa Mashtosa jeszcze w V wieku, po miniaturki Komitasa z XX wieku. Sakralny nastrój, użycie wschodnich tonacji i delikatna konstrukcja wszystkich partii chóralnych sprawiają, że w tej homogennej materii jest trudno odgadnąć okres powstania poszczególnych kompozycji.
Często liryczne, choć także pełne wigoru (jazzowe) linie fortepianu Hamasyana są pewnym kontrastem do nastrojowych śpiewów, ale nie burzą one melancholijnego klimatu, tylko celnie go uwypuklają. Przy skłaniającej do kontemplacji muzyce warto przejrzeć niezwykle starannie wydaną książeczkę z tekstami pieśni i oryginalnymi zdjęciami.
Cezary Gumiński
ECM/UNIVERSAL