Warszawska Grupa Cellonet złożona jest wyłącznie z wiolonczelistek i wiolonczelistów. Powstała ponad dziesięć lat temu jako oktet, a na pierwszym swoim albumie "Cellonet" wystąpiła w składzie dziesięcioosobowym pod kierunkiem utytułowanego Andrzeja Bauera, który w dwóch utworach także zagrał na wiolonczeli.
Zamiłowanie do zwielokrotnionego, nasyconego brzmienia nisko nastrojonych instrumentów smyczkowych, jak wiolonczele i altówki, pojawiło się już w XVII wieku, szczególnie w Anglii, gdzie zakładano tzw. consorts.
Warsaw Group Cellonet to nasz współczesny consort sięgający po dawne i najnowsze kompozycje. Album otwierają dwa madrygały Carla Gesualda da Venosy, w których wiolonczele naśladują ludzkie głosy. Ten szczególny lament, a nawet pojękiwania, brzmią nadzwyczaj realistycznie. Utwór Bruno Mantovaniego jest nowatorską, wielowarstwową aranżacją "Kunst der Fuge" J.S. Bacha, a wykonanie tak zdyscyplinowane, jak i romantyczne.
W eksperymentalnym "Fingertrips" Sławomira Wojciechowskiego sonorystyczne odgłosy układają się w ekspresyjną łamigłówkę, coś dla naprawdę wymagających słuchaczy. Wreszcie "Kołysanka" Komedy z fi lmu "Dziecko Rosemary" z gościnnym udziałem pianisty Leszka Możdżera jest melodyjnym wytchnieniem niepozbawionym wirtuozerii i kunsztu wszystkich muzyków.
Cecylia Hofman
ART HORSE