Które z dodatkowych głośników są ważniejsze - centralny czy efektowe?

Kino domowe, głośniki centralne i efektowe

Jeżeli już zdecydowaliśmy się budować pełny, niewirtualny, ale oparty na fizycznie istniejących głośnikach system 5.1, 6.1 lub 7.1, to w pierwszym rzędzie musimy odpowiedzieć na pytanie: czy system ten będzie również służył do słuchania muzyki w trybie stereofonicznym? 

Odpowiedź na to pytanie jest najczęściej twierdząca, stąd też prymat zostaje przyznany kanałom przednim lewemu i prawemu, które do tego celu będą służyć. To jednak wpływa na sytuację, w jakiej znajduje się kanał centralny. Ściśle współpracuje on z kanałami lewym i prawym w tworzeniu przedniego pola dźwiękowego w systemie wielokanałowym i jego upośledzenie względem tych kanałów czy inny charakter brzmienia może poważnie osłabić końcowy rezultat.

Biorąc pod uwagę czy to wielokanałowe nagrania muzyczne, głównie koncertowe, w których bardzo ważna będzie dźwiękowa spójność przedniego planu, czy filmową ścieżkę dźwiękową, na której dialogi zostały zapisane właśnie w kanale centralnym, kanał ten musi obsługiwać głośnik dobry, odpowiednio mocny i brzmiący podobne, jak głośniki lewy i prawy. Kanały efektowe, mówiąc najogólniej, mają do spełnienia już mniej odpowiedzialną rolę, i głośniki je obsługujące nie muszą swoją jakością nawiązywać do jakości głośników przednich.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu