Dlaczego głośniki centralne mają najczęściej symetryczną konfigurację przetworników?

Kino domowe, głośniki centralne i efektowe

Z powodów estetycznych i funkcjonalnych, a nie akustycznych. Klienci oczekują na konstrukcje wygodne do ustawienia na półce, pod telewizorem, a więc poziomo, co wyklucza zastosowanie optymalnych pod względem akustycznym pionowych konfiguracji przetworników w zespole. 

Najczęściej spotykany układ symetryczny dwudrożny, czyli z wysokotonowym pośrodku i nisko-średniotonowymi po bokach, w ułożeniu poziomym wykazuje się słabą charakterystyką kierunkową w płaszczyźnie poziomej (słuchacze siedzący po bokach słyszą brzmienie z wycofanym przełomem średnich i wysokich tonów).

Problem ten przełamują trójdrożne zespoły centralne, w których pomiędzy parą niskotonowych znajduje się tandem średnio-wysokotonowy, zorientowany pionowo, a więc korzystniej dla dobrego rozpraszania w poziomie.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu