DENON AV-X1000

DENON AV-X1000
Dziarskie brzmienie

Nadchodzą urządzenia serii X, których "X-ploracja" ma być tak prosta, jak nigdy dotąd. Amplitunery X500, X1000 i X2000, zajmują w ofercie miejsce modeli najtańszych.

Mimo tej "symbolicznej rewolucji", Denon AVR-X1000 nie prezentuje się specjalnie przełomowo. Pomijając kilka funkcjonalnych elementów, wygląda niemal identycznie jak zeszłoroczny model AVR-2313 - i nie jest to wcale krytyka, tym bardziej, że wspomniany model kosztował znacznie więcej.

Producent deklaruje, że w amplitunerze Denon AVR-X1000 (i całej gamie X) postawiono przede wszystkim na prostotę, jednak front nie jest przykładem skrajnego minimalizmu. Centralną część zajmuje rządek przycisków i obszerne, nowoczesne podręczne wejście; po dwóch stronach przedniej ścianki zainstalowano klasyczne pokrętła - regulacji głośności i selektora źródeł. Denon jest już znany z wszechstronnych portów USB.

Gniazdo takie jest podstawą dla wejścia podręcznego, komunikuje się oczywiście z nośnikami pamięci oraz bezpośrednio (za pomocą standardowego kabla) ze sprzętem Apple. Denon AVR-X1000 ma również podręczne wejście HDMI (traktowane na równi z czterema regularnymi wejściami tego typu na tylnej ściance) oraz wyjście słuchawkowe. Jest też mini-jack dla mikrofonu kalibracyjnego, który współpracuje ze stosowanym przez Denona (od wielu lat) pakietem kalibracyjnym Audyssey.

Jeśli jednak ktoś ocenia jakość sprzętu AV po liczbie i różnorodności gniazd, to poczuje się zawiedziony. Denon z roku na roku uszczupla zasoby tylnych ścianek amplitunerów niskobudżetowych, choć można bronić takiej polityki tezą, że rozwój podąża w kierunku jakości, a nie ilości, nie wywołując praktycznych problemów. Jak już wspomniałem, z tyłu są cztery wejścia HDMI i to one mają skupić zdecydowaną większość sprzętu.

Przewidziano jedno wyjście dla telewizora, a dla sygnałów analogowych wideo są dwa wejścia i jedno wyjście kompozyt. Amplituner akceptuje sygnały Full HD 3D i działa jako przełącznik, a więc "pętle" obrazu analogowego muszą żyć własnym życiem.

W zakresie sygnałów audio mamy do dyspozycji dwa wejścia analogowe (pary RCA) i dwa cyfrowe optyczne, nie licząc wyjścia dla subwoofera (oraz portu sieci LAN, o którym za chwilę). Jest pięć wyjść głośnikowych; aby ułatwić podłączanie kolumn, wprowadzono kodowanie kolorami (czerwony - prawy przód, zielony - centralny itd.).

Przewodowe podłączenie Denona do domowej i globalnej sieci uwalnia nowe możliwości, a trzeba przyznać, że AVR-X1000 jest pod tym względem niezwykle wszechstronny. Zadbano oczywiście o uniwersalny protokół DLNA, który pozwala nie tylko czerpać muzykę z domowych serwerów, ale także otwiera drogę do całej masy sprzętu przenośnego pod kontrolą systemu Android. Jak wiadomo, uniwersalność i otwartość to z kolei największy wróg urządzeń Apple, lecz Denon ma i na to radę - w postaci protokołu AirPlay.

Oczywiście nie zabrakło internetowych stacji radiowych, dostępne są też serwisy internetowe Last.fm i Spotify; ten ostatni zdobywa szturmem polski rynek i już teraz jest dostępny w AVR-X1000. Wszystkie sieciowe "cuda" nie byłyby kompletne bez dekoderów formatów audio - Denon ma systemy Flac (24/192 kHz), MP3, WMA oraz Alac (do 24/96).

Odsłuch

Amplitunery Denona częściej pozostawały po stronie "neutralności", starając się nawiązywać do wzorców znanych z droższego sprzętu stereo, a nie do schematów "komercyjnych". Miały grać spokojnie, kulturalnie, a nie "efekciarsko". A może to tylko bajeczki? Może uparliśmy się powtarzać stereotypy? Czyż nie znamy wzmacniaczy stereo, które grają żywo, nawet ostro? A czy brzmienie mdłe, matowe jest zawsze lepsze i bliższe naturalności? Czy audiofilski ideał jest tak jednostronny?

Jeżeli tak, to Denon AVR-X1000 ma go gdzieś - i słusznie. To urządzenie grające mocno, bezpośrednio, nieunikające "zwarcia", zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, których charakter często określa ogólne wrażenie. Góra jest dźwięczna, często nawet metaliczna. Sam Denon nie gra jednak na blachach perkusji, on tylko nie owija w bawełnę tego, co zostało nagrane. Nie troszczy się o zachowanie równowagi między elementami wyostrzającymi i ocieplającymi - jeżeli dominują te pierwsze, a często tak właśnie jest, to dowiemy się o tym pierwsi...

Czasami lepiej wszystkiego nie wiedzieć, ale w przypadku dobrych realizacji i wysokiej jakości materiału efekt jest wyśmienity; takiego blasku i otwarcia nie proponuje żaden z konkurentów. Jest też całkiem dobrze, gdy słabość nagrań polega na ich przyciemnieniu - Denon wyciągnie z nich wszystko, co tylko można, by je ożywić. Wreszcie robi się trochę nerwowo, gdy same nagrania są rozjaśnione.

Dialogi w akcjach filmowych chętnie odrywają się od tła, są doskonale czytelne i zrozumiałe, nawet jeśli za nimi panuje piekło. Na tym tle bas, oceniany znowu na materiałach muzycznych w stereo, można odebrać jako najbardziej wstrzemięźliwy. Nie pręży się i nie schodzi z wigorem bardzo nisko, ale rytm i dynamika wyższego podzakresu nie daje powodu do narzekań. Dziarskie, odważne brzmienie.

DENON AV-X1000

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 5
  • Moc8 [W] 128
  • Wejścia / wyjścia video HDMI / komponent
  • Skaler 1080 p
  • Dekodery surround DD-Truehd,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES, DTS Neo:6

Laboratorium

Denon dysponuje najmocniejszymi końcówkami. Każdy z pięciu wzmacniaczy jest w stanie dostarczyć 128 W przy 8 omach. Niestety, amplituner nie współpracuje (oficjalnie), tak jak i jego konkurenci, z 4-omowymi kolumnami.

Zasilacz spisuje się świetnie w stereo (2 x 110 W), a w trybie pięciokanałowym wciąż gwarantuje wystarczającą dawkę mocy - możemy wycisnąć 5 x 49 W (przy wszystkich kanałach wysterowanych jednocześnie). Zarówno w stereo, jak i wersji pięciokanałowej Denon pokonuje konkurentów mocą, prezentuje możliwości typowe dla droższych amplitunerów.

Ale dość wysoki (w porównaniu ze wzmacniaczami stereo) poziom szumów jest charakterystyczny dla amplitunerów w zasadzie bez względu na ich cenę... I tutaj Denon nie jest w stanie zrobić niczego nadzwyczajnego, S/N wynosi 81 dB. Dynamice, dzięki wysokiej mocy, udało się jednak przekroczyć pułap 100 dB. Pasmo przenoszenia (rys.1) prezentuje się wzorcowo przy 10 Hz (-0,1 dB), powyżej 20 kHz rozpoczyna się spadek, ale dla 100 kHz nie przekracza -2,5 dB.

Najsilniejszą harmoniczną (rys. 2) jest trzecia przy -82 dB, druga leży o 4 dB niżej, w wyższych zakresach spektrum jest już czyste.

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 1 800 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mimo zupełnie nowego symbolu, AVR-X1000 nawiązuje wzorniczo do poprzednich modeli. Sekcja wzmacniaczy oparta na wydajnym zasilaczu, obszerna sekcja cyfrowa.
  • Laboratorium: Komplet dekoderów HD , sieć LAN, USB z obsługą urządzeń Apple, dekodery Flac 24/192 oraz Apple Lossless 24/96. Układ automatycznej kalibracji, piękne menu ekranowe w języku polskim. DLNA, AirPlay, radio internetowe, serwisy Spotify oraz Last.fm. Umiarkowane zróżnicowanie i liczba gniazd przyłączeniowych.
  • Brzmienie: Żywe, pełne animuszu, determinacji i błyszczących elementów, bas dobrze ułożony.
DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Denon rozpoczął już tegoroczną wymianę amplitunerów, wprowadzając do sprzedaży trzy modele: AVR-X3300W, AVR-X2300W oraz...

PIONEER VSX-831

PIONEER
VSX-831

Cena: 2 500 zł

ARCAM AVR550

ARCAM
AVR550

Cena: 14 000 zł

ANTHEM MRX-720

ANTHEM
MRX-720

Cena: 13 800 zł

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio