MONITOR AUDIO ASB-2

MONITOR AUDIO ASB-2
Kinowy konkurent

Pierwszy raz jęknąłem z bólu (w tym wieku wysiłek równa się ból), gdy nieprzygotowany na to, co mnie czeka, odbierałem paczkę od kuriera. Drugi raz jęknąłem z wrażenia, gdy zobaczyłem co jest w środku, trzeci raz z zachwytu, gdy zobaczyłem baterię gniazd z tyłu, czwarty raz... Sąsiedzi wciąż słyszeli jęki… Co oni sobie pomyślą… Nazajutrz pobiegłem więc wyjaśnić, że testowałem soundbar Monitor Audio.

Mało kto, szukając grającej belki pod telewizor, zakłada, że może ona kosztować więcej niż kilka tysięcy złotych, a tym bardziej, że może ważyć więcej niż dziesięć kilogramów. Jeżeli jednak nie ma w komplecie subwoofera, to wielkość i masa soundbara stają się nie tylko usprawiedliwione, ale wręcz konieczne. Z kolei im soundbar większy, tym jego kształty ciekawsze, aby spodobać się klientowi i użytkownikowi w sytuacji, gdy nie uda mu się niemal zniknąć w formie cienkiej kreski pod telewizorem.

Forma Monitor Audio ASB-2 zapowiada dodatkowo potencjalnie lepsze właściwości akustyczne niż można to wycisnąć z prostopadłościanu. W komplecie dostajemy jeszcze podkładkę silikonową, lecz żadnych przewodów sygnałowych. Producent przewidział możliwość zawieszania go na ścianie lub na specjalnym meblu, ale wieszaki są dodatkami opcjonalnymi.

Monitor Audio ASB-2 został wymyślony jako "hub" organizujący wokół siebie wszystko, co gra we współczesnych domach. Mamy więc aż trzy wejścia HDMI i jedno wyjście w standardzie 1.4 (ARC, 1080p/3D), wejście USB (serwisowe, ładuje odtwarzacze i przesyła z nich muzykę), cyfrowe koaksjalne, optyczne, analogowe stereofoniczne RCA, mini-jack i wyjście RCA LFE - czyli na zewnętrzny, ale opcjonalny subwoofer aktywny; filtrowanie nastąpi wtedy automatycznie przy 80 Hz. Jest również zaimplementowana transmisja bezprzewodowa Apple AirPlay, ale dlaczego u licha nie ma Bluetooth, który jest obecny niemal w każdym produkowanym urządzeniu mobilnym?

Jest strumieniowanie ze źródeł DLNA i UPnP, wspierające nieskompresowane pliki muzyczne przechowywane w komputerach, smartfonach i tabletach iPad, iPhone, iPod Touch, z Androidem i Windowsem, oraz streaming bezpośrednio z serwisów internetowych. Ponadto iTunes i programy kompatybilne z DLNA mogą przesyłać strumień zarówno przez Wi-Fi, jak i z pominięciem sieci domowej, dzięki Airplay Direct (to jakiś firmowy wynalazek). Sprawdzanie dostępności nowych wersji oprogramowania systemowego odbywa się automatycznie po każdorazowym włączeniu, ale możliwe jest również wgranie go poprzez USB lub przeglądarkę internetową.

Wejściami zarządzamy za pomocą dziewięciu przycisków, umieszczonych na górze. Tutaj również (jak i na pilocie) można przełączyć się pomiędzy filmem (dźwięk 3D) a muzyką. Bardzo dużo z możliwości Monitor Audio ASB-2 jest dostępnych poprzez OSD, czyli z wykorzystaniem ekranu telewizora, a kilka najważniejszych to włączanie 3D Audio, EQ, poziom poszczególnych kanałów, wymiana firmware. Menu ekranowe jest proste aż do bólu.

O bieżącym stanie pracy jesteśmy informowani za pomocą różnokolorowych sygnałów wyświetlanych przez diodę ukrytą pod materiałem. Ten oryginalny pomysł wcale mi się nie podoba; trudno zapamiętać wszystkie kombinacje czterech kolorów (jest o tym cała strona w instrukcji) migających z różnymi częstotliwościami. Na szczęście, można ją przyciemnić, a nawet wyłączyć, i wtedy nadal widać, co jest aktywne, dzięki delikatnemu podświetleniu przycisków na górze obudowy.

W obudowie o ponadmetrowej szerokości zastało ukrytych kilka firmowych smakołyków głośnikowych. Zainstalowano układ dwukanałowy, z dwudrożnymi zespołami przetworników: 2 x 1" C-CAM (złote kopułki wysokotonowe), 2 x C-CAM 4" (nisko-średniotonowe), uzupełnione parą 5,5" C-CAM pracujących w kanale "zintegrowanego subwoofera".

Wewnątrz pięć wzmacniaczy cyfrowych dostarcza 160 W mocy. Procesory DSP dbają o zestrojenie całego pasma ze szczególnym uwzględnieniem basu, aczkolwiek producent jest na tyle uprzejmy, że pozwala powyłączać ulepszacze, i jeśli np. jest podawany sygnał wielokanałowy 5.1 czy 7.1, to słyszymy kanały L, C, R (i ewentualnie LFE, jeśli podłączyliśmy subwoofer) bez jakichkolwiek modyfikacji. Dopiero włączenie funkcji 3D zaczyna tworzenie symulacji dźwięku dookólnego.

Mamy nadal wpływ na intensywność owych efektów. Mamy również dostęp do equalizera i do osobnego zarządzania każdym z wirtualnych kanałów - możemy wyciąć wszystko i upajać się zmysłowym głosem Angeliny Jolie z kanału centralnego. Jest jeszcze jedna ciekawa funkcja - przepuszczanie dźwięku (Pass Through) ze źródła do odbiornika poprzez HDMI bez włączania ASB-2, chociaż w tym trybie urządzenie pobiera więcej energii z sieci, niż w zwykłym trybie oczekiwania.

Na stronie producenta znalazłem jeszcze tajemniczą wzmiankę o APC (Automatic Position Correction), ale nie udało mi się dociec, o co chodzi, bo o kalibracji raczej nie ma mowy. Sterowanie głośnością można obsługiwać pilotem od telewizora, poprzez HDMI.

Odsłuch

Monitor Audio ASB-2 nie jest tylko "poprawiaczem" dźwięku z telewizora, ale całkiem poważnym substytutem kina domowego. Znakomite dialogi, a przede wszystkim dynamika i sprawność w dostosowywaniu się do zmian akcji.

Wybuchy mają siłę, szybkość ataku, niezależnie od poziomu głośności, kiedy słucha się w granicach rozsądku, ale słuchałem głośno, nawet szukając poziomu, gdzie system się podda, i finalnie odpuściłem - brzmienie było do końca spójne i czyste, najkrócej mówiąc: jak grom z jasnego nieba.

Zdecydowanie nie jest to przypadek grania łagodnego, ale jego klasa bierze się z unikania agresji przy dużej żywości. Słychać to równie dobrze w muzyce, bo nie chciałbym, by ktokolwiek odniósł wrażenie, że ASB-2 ma grację młota pneumatycznego - jak potrzeba, to "grzmoci", ale jak trzeba, pokazuje piękny detal. Może z powodzeniem znaleźć się w towarzystwie nawet bardzo dużych telewizorów, a dźwięk z niego będzie miał odpowiednie kompetencje.

Czy to jeden z tych przypadków, gdy nie brakuje już zewnętrznego subwoofera? Subwoofer zawsze warto mieć... tutaj bas jest zwarty, dynamiczny, ale gdyby miał niższe zejście i więcej potęgi - na pewno by nie zaszkodziło. To sprawa otwarta: czy musimy mieć taki bas, czy nie. Ale i bez niego brzmienie jest wyśmienite.

- Wymiary belki [mm]: 180 x 1005 x 167
- Wymiary subwoofera [mm]: brak (opcjonalny)
- Głośniki 2 x 1” wysokotonowe (złote kopułki) + 2 x 4” średniotonowe + 2 x 5,5” niskotonowe (wszystkie C-CA M)
- Masa [kg]: 11,52
- Wejścia: 3 x HDMI in/HDMI out/T oslink/S/PDI F/RCA /mini-jack/Airplay
- Subwoofer: nie (jest wyjście)
- Pasmo [Hz – kHz] 40–20
- Moc [W] 160
- Inne podstawa silikonowa/pilot

Waldemar (Pegaz) Nowak

MONITOR AUDIO ASB-2

  • Produkowany Tak
  • Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
  • Subwoofer Tak
  • Bezprzewodowy subwoofer Tak
 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Solidna konstrukcja ze szlachetnymi detalami z drapanej stali. Soundbarowy hi-end.
  • Laboratorium: Sezamie otwórz się: 3 x HDMI in, HDMI out 3D z ARC , S/PDI F, Toslink, analogowe RCA , mini-jack 3,5 mm, strumieniowanie bezprzewodowe Airplay/DLNA / UPnP, wyjście na opcjonalny subwoofer... ale nie ma Bluetooth.
  • Brzmienie: Soczyste i dynamiczne; słychać charakter wyśmienitych przetworników.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA YSP-1600

YAMAHA
YSP-1600

Cena: 2 400 zł

SAMSUNG HW-J8501

SAMSUNG
HW-J8501

Cena: 3 000 zł

PHILIPS HTL7140

PHILIPS
HTL7140

Cena: 2 720 zł

HARMAN/KARDON SB26

HARMAN/KARDON
SB26

Cena: 2 800 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio