MONITOR AUDIO RXW-12

MONITOR AUDIO RXW-12
W luksusowej obudowie 

Niewiele jest firm mających tak utrwaloną, wysoką reputację zarówno w dziedzinie techniki, brzmienia, jak i walorów estetycznych. Monitor Audio już dawno temu wypracowało swoją reputację, której ważnym elementem jest luksusowa obudowa - niemal zawsze ładniejsza niż w konkurencyjnych produktach za podobną cenę.

Zwłaszcza gdy klient patrzy na nią przez pryzmat estetyki związanej ze stolarską tradycją - a więc z użyciem naturalnych oklein i delikatnym zaokrągleniem krawędzi. Moda na lakier fortepianowy i ostre kanty dała szanse innym producentom, ale oferta Monitor Audio zawsze znajdzie zainteresowanie, tym bardziej… że i w niej, obok bogatego wyboru fornirów, pojawiło się błyszczące lakierowanie na czarno i biało. Dotyczy to w pełni serii Silver RX i należącego do niej subwoofera Monitor Audio RXW-12. Wielkością i kształtem wpisuje się on w dominujący schemat w tym teście - to bliski regularnemu sześcianowi prostopadłościan o boku trzydziestu kilku centymetrów i masie nieco ponad 20 kg.

Jak się okazuje, w taką skrzynkę można sensownie "wpasować" różne konfiguracje głośnikowe. Konstruktor Monitor Audio zdecydował się pójść "na całość" i zainstalować największy, jaki mógł tu się zmieścić, 12-calowy przetwornik, napędzany wzmacniaczem w klasie D, o mocy 500 W. Znamienne jest, że to znowu obudowa zamknięta. Odpowiednio niska częstotliwość graniczna może zostać osiągnięta dzięki "zaprogramowanej" (ew. regulowanej przez użytkownika), korekcji, wzmacniającej najniższe częstotliwości.

Premią za stosowanie obudowy zamkniętej są za to lepsze charakterystyki impulsowe. Regulację górnej częstotliwości granicznej, wraz z przełącznikiem fazy, umieszczono konwencjonalnie - z tyłu - wraz z terminalem przyłączeniowym, ale na górną ściankę, blisko jej tylnej krawędzi, przeniesiono regulację poziomu wysterowania razem z przełącznikiem dwóch trybów equalizacji.

Andrzej Kisiel

 

MONITOR AUDIO RXW-12

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 18-30
  • Górna częstotliwość graniczna b.d
  • Wymiary* 34 x 34 x 31
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Wybór pomiędzy dwoma rodzajami equalizacji oznacza wybór między dwoma rodzinami charakterystyk; nie można z equalizacji zupełnie zrezygnować, zawsze jeden z dwóch przycisków jest aktywny.

Dla obydwu pozycji zmierzyliśmy po cztery charakterystyki - dla najniższej (oznaczonej jako 40 Hz), środkowej (nieoznaczona) i dla najwyższej pozycji fi ltrowania (oznaczonej jako 120 Hz), a także przy fi ltrowaniu teoretycznie wyłączonym (właściwym dla sygnału LFE). Na jednym rysunku pokazaliśmy pełną rodzinę (cztery krzywe) dla equalizacji łagodniejszej (EQ1), natomiast na drugim nałożyliśmy dwie charakterystyki dla obydwu equalizacji, przy określonej pozycji filtra (tym razem wybraliśmy najniższą).

Pomiary wskazują, że dla EQ1 górną częstotliwość graniczną możemy regulować w zakresie 65-100 Hz, a więc niezbyt szerokim; co ciekawe, pozycja LFE daje charakterystykę leżącą bardzo blisko krzywej z fi ltrowania 120 Hz (w praktyce spadek -6 dB przy 100 Hz), filtrowanie wcale nie jest całkowicie wyłączone, a tylko trochę łagodniejsze. Spadek -6 dB na dolnym zboczu, wraz z przestrajaniem filtrowania, przesuwa się od 24 Hz do 30 Hz - dość stabilnie trzymamy się przyzwoitego rozciągnięcia charakterystyki.

Być może śladem wpływu equalizacji EQ1 na naturalną, łagodnie opadającą charakterystykę obudowy zamkniętej jest delikatne wybrzuszenie przy 30 Hz, po włączeniu EQ2 widać z kolei wzmocnienie przy 20 Hz, efektywnie przesuwające spadek -6 dB na dolnym zboczu w kierunku częstotliwości najniższych. Przy najniższym filtrowaniu, wraz z korekcją EQ2 uzyskujemy na dolnym zboczu spadek -6 dB przy 18 Hz - a to już wynik, jakim nikt nie pogardzi, nawet w najlepszych systemach.

Problemem pozostanie to, że nie możemy ograniczyć pasma od góry, RXW-12 musi w tamtą stronę sięgnąć co najmniej do 65 Hz - chyba że wyciszymy go w tym zakresie ustawieniem niższej częstotliwości podziału w zewnętrznym procesorze; w systemie stereofonicznym w żaden sposób się to nie uda.

 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Typowa dla MA, piękna obudowa w naturalnym fornirze, niekłopotliwej wielkości. Doskonały 12-calowy głośnik w systemie zamkniętym
  • Laboratorium: Bardzo niska częstotliwość graniczna (w zależności od innych ustawień: 24-30 Hz), dobry poziom maksymalny (113 dB).
  • Brzmienie:
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio