JBL Studio 150p

JBL Studio 150p
Subscience-fiction

Duże subwoofery nas nie opuszczają, ale w tym wypadku nie wypada mówić o dużej skrzyni. Kształty odbiegające od prostopadłościanu są nam znane, pojawiają się subwoofery kuliste, w kształcie piramidy też już spotykaliśmy, podobną do JBL-a formę miał model NS-SW Yamahy, testowany kilka lat temu, ale zetknięcie się z takim "wynalazkiem" należy wciąż do rzadkości, więc przyciąga on nasz wzrok na dłużej.

Czy będzie, czy nie będzie pasował do pomieszczenia? To pytanie zbyt często powstaje w głowach klientów - dzisiaj wszystko do wszystkiego musi pasować... JBL Studio 150P raczej do niczego nie będzie "pasował", poza innymi głośnikami serii Studio 100, do stylu których wyraźnie nawiązuje "poszatkowaną" górną ścianką ("wave design"); nie kryje ona w sobie żadnych układów akustycznych - to element designu, dekoracja w czystej postaci.

JBL Studio 150P wygląda bardzo oryginalnie, nie jest z gatunku: "wciśniecie mnie wszędzie i zapomnicie". Tyle że nawet widoczny, nie zdradzi mniej zorientowanym, że jest subwooferem czy nawet ogólnie "urządzeniem głośnikowym" - bowiem głośnika nie ma na żadnej z widocznych ścianek, gdyż oczywiście popsułoby to cały efekt wizualny. Przy takiej formie ani okleina drewnopodobna, ani nawet naturalny fornir nie byłby odpowiedni, więc można było tutaj zaoszczędzić, pokrywając ścianki czarną, "techniczną" folią (górną "czapę" wykonano z tworzywa).

Ale nawet przy tych wszystkich "atrakcjach", wraz z głośnikiem umieszczonym na dolnej ściance, możemy uznać Studio 150P za konstrukcję technicznie dość konwencjonalną, a więc... solidną. To w końcu, a nawet przede wszystkim, subwoofer JBL-a, firmy, który szuka dojścia do nowych klientów za pomocą brawurowych czasami pomysłów wzorniczych, ale nie zapomina, że dobry dźwięk nie bierze się z wyglądu.

Obok 25-cm głośnika zainstalowano otwór bas-refl eks; na dolnej ściance, największej ze wszystkich, jest dość miejsca na obydwa elementy. Wymagało to oczywiście zastosowania wysokich nóżek, pozwalających fali wydostać się na zewnątrz. Tak skonfi gurowany subwoofer, podobnie jak z głośnikiem (i otworem) zainstalowanym na przedniej ściance, możemy bez obaw przysuwać do ściany, a nawet umieścić w narożniku pomieszczenia - ciśnienie zawsze znajdzie dostatecznie swobodną drogę ujścia.

Płyta wzmacniacza znajduje się z tyłu, ze wszystkimi klasycznymi regulatorami i stereofoniczną parą wejść RCA, z których jedno może pełnić rolę monofonicznego wejścia LFE. Wzmacniacz ma mieć moc 300 W - i to moc ciągłą. Mniejszym modelem tej serii jest Studio 140P, o takich samych proporcjach i wzornictwie, z 20-cm przetwornikiem niskotonowym i wzmacniaczem o mocy 150 W.

Andrzej Kisiel

JBL Studio 150p

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 25
  • Wymiary* 47 x 44 x 44
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

W komentarzu do wyników subwoofera Boston umieściłem ogólną uwagę, że podawane przez producentów dane, dotyczące zakresu dostępnej regulacji górnej częstotliwości granicznej nie pokrywają się najczęściej z rzeczywistością.

Problem dotyka zwykle najniższego możliwego filtrowania, które nie jest tak niskie, jak wskazuje na to oznaczenie na lewym skraju pokrętła, czego wyraźnym przykładem będzie w tym teście REL. Przypadek JBL-a jest więc o tyle wyjątkowy, że dane producenta niemal doskonale odpowiadają wynikom pomiarów. Spadek -6 dB na górnym zboczu przesuwamy od 48 Hz (krzywa czerwona) do 140 Hz (niebieska), podczas gdy oznaczenia przy pokrętle informują o 50 Hz i 150 Hz.

Charakterystyka pośrednia (zielona), ze spadkiem -6 dB przy ok. 60 Hz, pojawia się przy ustawieniu na "godzinie dwunastej", a zielonożółta - po przełączeniu w tryb LFE; wtedy teoretycznie filtrowanie w ogóle powinno zostać wyłączone, w praktyce zostaje przesunięte nieco wyżej (-6 dB przy 160 Hz), przede wszystkim zbocze ma mniejsze nachylenie.

Przypomnijmy, że tego trybu używamy wtedy, gdy prowadzimy filtrowanie na poziomie procesora/amplitunera. Zakres regulacji jest więc bardzo satysfakcjonujący, Studio 150P możemy zintegrować z różnymi systemami, zarówno z kolumnami (niemal) pełnozakresowymi, jak i z małymi satelitami.

Dolna częstotliwość graniczna jest ustabilizowana w okolicach 25 Hz; chociaż to nie jest rekord tego testu, to wynik należy uznać za bardzo dobry, tym bardziej, że niezależny od filtrowania dolnoprzpustowego. Studio 150P wygląda kosmicznie, ale pod względem technicznym oraz parametrów jest bardzo solidny i uniwersalny.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 700 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Awangardowy, kontrowersyjny, ale na pewno wyjątkowy styl serii Studio 100, połączony z dobrą techniką. Głośnik i bas-refleks ukryte na dolnej ściance.
  • Laboratorium: Niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 25 Hz), bardzo wysoki poziom maksymalny (115 dB).
  • Brzmienie:
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio