WHARFEDALE SPC 10

WHARFEDALE SPC 10
Nowa jakość

Czy nawet ostatniemu subwooferowi testu uda się pokazać coś, o czym jeszcze nie przeczytaliśmy na poprzednich stronach? Podobne elementy pojawiały się już częściowo w innych modelach, ale tutaj mamy zebranych wiele znanych atutów, co pozwala stwierdzić, że widzimy "nową jakość".

Oto argumenty. Obudowa subwooera Wharfedale SPC-10 nie jest prostopadłościanem, wygięte są ścianki boczne i przednia; wpisuje się to w firmowy styl, większość kolumn Wharfedale jest projektowana według takiego schematu. Podobną formę (ale nie taką samą) ma subwoofer Paradigma, tutaj efekt estetyczny wzmacnia "wyczyszczenie" przedniej ścianki - głośnik został przesunięty na dolną, a nie jest on byle jaki, bo 10-calowy.

Oznacza to konieczność zastosowania wysokich nóżek (mają one formę kolców, a nie stóp, jak w REL-u), co jednak nie wyeliminowało wyodrębnionej płyty cokołu; wygląda ona naturalniej, gdy znajduje się bliżej podłogi, ale tak jak jest, nie przeszkadza, bo nie wystaje poza obrys właściwej obudowy. Konstrukcja ta dostępna jest ponadto w wersji wykończonej lakierem fortepianowym, która mimo iż o 300 zł droższa (2000 zł), też zmieściłaby się w zakresie cenowym naszego testu.

Mimo że bez głośnika na froncie, Wharfedale SPC-10 oglądany od frontu nie jest zupełnie "goły". Dwa regulatory - poziomu i górnej częstotliwości granicznej - które zwykle znajdują się z tyłu, na płycie wzmacniacza, przeniesiono na front. Przypomnijmy, że do standardowego zestawu regulacji należy jeszcze przełącznik polaryzacji (fazy; rzadziej jej płynna regulacja). Wybór dwóch wspomnianych jest trochę niekonsekwentny.

W Sub 660 Jamo z przodu znajduje się tylko potencjometr poziomu, z którego rzeczywiście korzystamy nieco częściej niż z regulacji fi ltrowania i fazy - tę powinniśmy ustawić (raz na zawsze) dla danego systemu i ulokowania subwoofera; poziom zasadniczo też, ale tutaj może się zdarzyć, że chcemy mieć po prostu trochę mniej lub więcej basu.

Po co jednak na co dzień gmerać w filtrowaniu? A jeżeli już, to dlaczego równocześnie nie w fazie? Na to znam odpowiedź - ponieważ większość użytkowników w ogóle się do fazy nie dotyka, nie wiedząc, czego za jej pomocą szukać... Ostatecznie jednak lepiej mieć łatwy dostęp do dwóch regulatorów niż do żadnego, więc wypada Wharfedale pochwalić za ów panelik kontrolny.

Co więcej, gdzieś znajduje się czujnik ruchu, który powoduje jego automatyczne podświetlenie, gdy zbliża się użytkownik, co oczywiście pomaga podczas seansów w zaciemnionym pomieszczeniu. Przełącznik fazy znajdujemy z tyłu, razem z bogatym zestawem gniazd - są zarówno nisko-, jak i wysokopoziomowe, te pierwsze jako para stereofoniczna i niezależny RCA dla sygnału LFE; jest też stereofoniczna para oznaczona jako wyjście, a pozwala ona przerzucić dalej sygnał (bez żadnej ingerencji w jego charakterystykę), np. do drugiego subwoofera. Wzmacniacz ma mieć moc ciągłą 215 W i szczytową 450 W, pracuje w klasie D.

Zarówno Wharfedale SPC-10, Castle, jak i Mission należą do koncernu IAG, być może dlatego wyjątkowo szeroki wybór wariantów wykończenia, jaki mamy przy Castle, a który jest dla tej firmy tradycyjny, wpłynął na decyzję o przygotowaniu podobnej atrakcji również w ramach Wharfedale; chociaż nie będą to tym razem naturalne forniry, lecz folia drewnopodobna, to możliwość wyboru wśród aż 8 opcji (w tym czarny błyszczący) na pewno da mu przewagę nad wieloma konkurentami.

W serii SPC znajdziemy trzy modele, ich symbole (SPC-8, SPC-10, SPC-12) najbardziej przewidywalnie wiążą się ze średnicą zastosowanego przetwornika niskotonowego, wszystkie konstrukcje wykorzystują obudowę zamkniętą.

Andrzej Kisiel

WHARFEDALE SPC 10

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 26-28
  • Wymiary* 38 x 35 x 31
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Przy wszystkich komplementach, jakie otrzyma sam subwoofer za jego dobre i bardzo dobre parametry, nie mogę nie wetknąć szpili tym, którzy przygotowali firmową informację - jak bowiem można pogodzić pasmo przenoszenia, które ma wynosić 35-125 Hz, z regulacją górnej częstotliwości granicznej (bo to chyba ma oznaczać "crossover range") w zakresie 30-150 Hz?

Regulacja w obydwie strony przekracza granice pasma przenoszenia! Ja wiem, że Chuck Norris szybciej stoi, niż ja biegam... Fakty są następujące: częstotliwość fi ltrowania, odmierzaną spadkiem -6 dB, możemy przesuwać płynnie od 65 Hz (charakterystyka czerwona) aż do 160 Hz (niebieska), poprzez 90 Hz w pozycji środkowej pokrętła (zielona); dodatkowo w trybie LFE (żółtozielona) możemy sięgnąć aż do 400 Hz.

Bardzo nisko SPC-10 nie "odetniemy", ale połączymy go nawet z małymi satelitami, a do zewnętrznego filtrowania (w trybie LFE) wtrącać się nie będzie. Dolna częstotliwość graniczna, przy najniższym fi ltrowaniu, to 26 Hz, a przy najwyższym (i trybie LFE) ; jest też stereofoniczna para oznaczona jako wyjście, a pozwala ona przerzucić dalej sygnał (bez żadnej ingerencji w jego charakterystykę), np. do drugiego subwoofera. Wzmacniacz ma mieć moc ciągłą 215 W i szczytową 450 W, pracuje w klasie D.

Zarówno Wharfedale, Castle, jak i Mission należą do koncernu IAG, być może dlatego wyjątkowo szeroki wybór wariantów wykończenia, jaki mamy przy Castle, a który jest dla tej firmy tradycyjny, wpłynął na decyzję o przygotowaniu podobnej atrakcji również w ramach Wharfedale; chociaż nie będą to tym razem naturalne forniry, lecz folia drewnopodobna, to możliwość wyboru wśród aż 8 opcji (w tym czarny błyszczący) na pewno da mu przewagę nad wieloma konkurentami.

W serii SPC znajdziemy trzy modele, ich symbole (SPC-8, SPC-10, SPC-12) najbardziej przewidywalnie wiążą się ze średnicą zastosowanego przetwornika niskotonowego, wszystkie konstrukcje wykorzystują obudowę zamkniętą.

Andrzej Kisiel

 
 

Podstawowe dane

  • 1 700 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: W firmowym stylu, z zaokrąglonymi bokami, a nawet frontem; 10-calowy głośnik przeniesiony na dolną ściankę. Dużo wariantów kolorystycznych.
  • Laboratorium: Niskie zejście (-6 dB przy 26 Hz) i dobry poziom maksymalny (114 dB).
  • Brzmienie:
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio