AUDIO-TECHNICA AT-LP5

AUDIO-TECHNICA AT-LP5

Oferta Audio-Techniki jest szeroka i zróżnicowana, gramofony stanowią tylko jej część, mogą wręcz wydawać się tylko dodatkiem. Do niedawna najważniejsze były AT-LP120 oraz AT-LP1240, przeznaczone głównie dla DJ-ów (i nawiązujące do stylu Technicsa 1200).

Uzupełnienie oferty o gramofon typowo audiofilski było więc bardzo potrzebne (przynajmniej z naszego punktu widzenia). Audio-Technica AT-LP5 został zapowiedziany podczas targów IFA 2015, a kilka miesięcy później trafi ł do sklepów. Jest więc w sprzedaży już od około roku, ale to dla gramofonu tyle, co nic.

Duża, wysoka podstawa określa nie tylko styl, ale i konstrukcję zupełnie inną niż w przypadku Regi, Music Halla czy Pro-Jecta, nie mówiąc już o chudziutkim Epsilonie. Wykończono ją przyjemnym w dotyku materiałem z „gumowaną” powierzchnią (która, niestety, ma tendencję do zapamiętywania odcisków palców). Audio-Technica AT-LP5 jest ciężki, waży ponad 10 kg, solidności i stabilności dodają jeszcze okrągłe nóżki. Obrotowe mechanizmy umożliwiają łatwe poziomowanie urządzenia. Wewnątrz umieszczono wiele metalowych wzmocnień.

Konstrukcyjnie AT-LP5 jest z wielu względów wyjątkowy; obecnie (w tych zakresach cenowych) dominują urządzenia z napędem paskowym, tymczasem Audio-Technica ma napęd bezpośredni; jest to charakterystyczne dla wielu gramofonów japońskich z lat 80. (nie tylko Technicsa, ale też Denona, Kenwooda, Sansui, Yamahy). W sposób typowy dla tamtych konstrukcji wkręcono w górną płytę cały moduł napędowy, tym samym odsprzęgnięty mechanicznie od pozostałych podzespołów.

Gramofon jest znakomicie wyposażony, ma wbudowany przedwzmacniacz phono, jednak przełącznikiem można go wyłączyć, uzyskując na wyjściach RCA sygnał prosto z wkładki. Jest również konwerter A/C i wyjście USB na komputer (funkcja zgrywania płyt). Grube, masywne nóżki można wkręcać i wykręcać, w łatwy sposób poziomując gramofon.

Gramofon jest znakomicie wyposażony, ma wbudowany przedwzmacniacz phono, jednak przełącznikiem można go wyłączyć, uzyskując na wyjściach RCA sygnał prosto z wkładki. Jest również konwerter A/C i wyjście USB na komputer (funkcja zgrywania płyt). Grube, masywne nóżki można wkręcać i wykręcać, w łatwy sposób poziomując gramofon.

Audio-Technica AT-LP5 - talerz i ramię

Dość gruby talerz wykonano z aluminium, mata jest gumowa z efektownym logo producenta (to także odwołanie do tradycji japońskich gramofonów).

Inspiracji do budowy ramienia można by szukać jeszcze wcześniej, ale kształt "J" (inny niż "S") nie jest zarezerwowany dla jakiegokolwiek okresu. System wymiennych główek występował przy okazji tego typu ramion dość często, i w tym miejscu Audio-Technica też trzyma się „klimatu”, tym bardziej, że ma w swojej ofercie sporo różnych główek: w komplecie dostajemy lekką (10 g) AT-HS10 – optymalną w połączeniu z wybraną wkładką.

Rurkę ramienia zainstalowano na systemie precyzyjnych łożysk o niskim tarciu. Podstawę ramienia wkręcono w obudowę, ale nie przygotowano regulacji VTA, natomiast przewidziano wygodny, magnetyczny system antiskatingu z pokrętłem. Regulacja siły nacisku igły odbywa się dość klasycznie; na dodatkowym pierścieniu naniesiono podziałkę, przy minimum cierpliwości i wprawy można sobie z tym poradzić bez wagi, uzyskując wystarczającą dokładność.

Włącznik odpowiada także ze elektroniczny wybór prędkości obrotowej, niebieska dioda świeci się stale, o ile nie odłączymy zasilania głównym przełącznikiem umieszczonym z tyłu.

Włącznik odpowiada także ze elektroniczny wybór prędkości obrotowej, niebieska dioda świeci się stale, o ile nie odłączymy zasilania głównym przełącznikiem umieszczonym z tyłu.

W większości współczesnych gramofonów maty są fi lcowe. AT-LP5 ma matę gumową, tak jak w urządzeniach sprzed kilkudziesięciu lat.

W większości współczesnych gramofonów maty są fi lcowe. AT-LP5 ma matę gumową, tak jak w urządzeniach sprzed kilkudziesięciu lat.

Według deklaracji producenta, dla gramofonu Audio-Technica AT-LP5 opracowano specjalną wkładkę - wersję EX popularnego modelu AT95 (MM o napięciu wyjściowym 4 mV).

Pod krawędzią tylnej ścianki umieszczono elektronikę (wyjątkowo rozbudowaną – o czym dalej). W podstawę gramofonu wbudowano zasilanie, napięcie doprowadzamy przewodem z popularną, małą wtyczką. Obok umieszczono mechaniczny włącznik zasilania, a na górnej płycie, w lewym przednim narożniku, znajduje się przełącznik prędkości obrotowej (45 lub 33,3 obr./min), zintegrowany z włączaniem i wyłączaniem silnika.

Do napędu wykorzystano silnik prądu stałego o wysokim momencie obrotowym, co przekłada się na bardzo szybkie rozkręcenie talerza, a jego zatrzymanie wspomaga elektroniczny hamulec.

Złącza

Wśród wyjść mamy klasyczną parę RCA (można więc eksperymentować z kablami), zadbano o trzpień uziemiający. Najciekawsze jest to, że do dyspozycji mamy wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, teoretycznie zoptymalizowany do parametrów zastosowanej wkładki. Mimo to możemy go odłączyć, wyprowadzając na zewnątrz sygnał tradycyjnie, a więc prosto z wkładki.

Audio-Technica ma również wyjście USB, a więc wbudowany przetwornik analogowo-cyfrowy (wychodzi sygnał 16 bit/48 kHz lub 44,1 kHz). Tym sposobem można zgrać winyle do plików; USB jest tylko interfejsem, potrzebny będzie jeszcze komputer z odpowiednim oprogramowaniem (producent daje wszystkie wskazówki). W tylnej części obudowy przygotowano zawiasy do montażu osłony przeciwkurzowej, jednak nie ma jej w fabrycznym zestawie. Uruchomienie gramofonu odbywa się poprzez wykonanie typowych czynności.

Wkładkę przykręcono już do główki, pozostaje montaż tej ostatniej (w komplecie jest czytelny szablon). Po instalacji talerza z matą i ustaleniu nacisku igły gramofon jest właściwie gotowy do pracy.

Wielu producentów musi martwić się o dobór wkładki; Audio-Technica ma ich w ofercie mnóstwo.

Wielu producentów musi martwić się o dobór wkładki; Audio-Technica ma ich w ofercie mnóstwo.

Konstrukcja ramienia jest nietypowa z kilku względów, a jednym z nich są wymienne główki.

Konstrukcja ramienia jest nietypowa z kilku względów, a jednym z nich są wymienne główki.

Odsłuch

Gramofonu Audio-Technica AT-LP5 można używać w kilku różnych wariantach. Zostawiając na boku port USB, a skupiając się na wyjściach analogowych, AT kusi, by wykorzystać, albo co najmniej sprawdzić, wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny, a więc podłączyć AT-LP5 wprost do wejścia liniowego wzmacniacza (nie każdy ma przecież stosowny tor z korekcją). Taka konfiguracja daje dźwięk dość energiczny, otwarty, z rozbudowaną górą pasma.

Wysokie tony nie są idealnie klarowne, ale sama ich aktywność i siła kreuje wrażenie swobody. Przy tym średnica jest zarazem nasycona i delikatna – wycieniowana w wyższym podzakresie, silniejsza w niższych partiach. Z kolei sam bas jest szczupły, nieśmiały, więc w takiej "wersji wydarzeń" brakuje trochę mocy, wyrównania i dokładności.

Ogólnie Audio-Technica AT-LP5, wraz ze swoją korekcją, gra lekko i przystępnie, dostatecznie angażująco, oddając tempo muzyki. Zauważymy jednak poprawę, stosując zewnętrzny, przyzwoity przedwzmacniacz korekcyjny. "Przyzwoity" - nie mam tu na myśli wydatków przekraczających cenę samego gramofonu, ja spróbowałem Pro-Ject Phono Box DS.

Ramię typu „J” to odwołanie do rozwiązań z wielu gramofonów sprzed kilkudziesięciu lat.

Ramię typu "J" to odwołanie do rozwiązań z wielu gramofonów sprzed kilkudziesięciu lat.

Uczciwe porównanie AT-LP5 z konkurentami wymaga przecież takiego podejścia do tematu, a możliwość wykorzystania wbudowanej korekcji należy traktować jako opcję dodatkową, chociaż pewnie ważną dla wielu użytkowników i wcale nie beznadziejną brzmieniowo.

Wraz z Phono Box DS (do którego podłączałem też pozostałe gramofony) brzmienie AT-LP nabiera konsystencji, spójności i energii, jednocześnie lepsza jest przejrzystość, i chociaż wysokie tony nie zostają jeszcze bardziej wyeksponowane, to i one zyskują na czytelności, są gładsze i bardziej błyszczące.

Audio-Technica AT-LP5 pokazuje, jak wiele można wycisnąć z taniej, ale wyjątkowej wkładki. Mamy tutaj znakomite dopasowanie wszystkich elementów. Jednocześnie system wymiennych główek pozwala na swobodę w wymianie i optymalizacji pracy nowej wkładki.

AUDIO-TECHNICA AT-LP5

  • Napęd Paskowy
 
 

Podstawowe dane

  • 2 300 zł
REGA Planar 2

REGA
Planar 2

Cena: 2 250 zł

MUSIC HALL MMF-2.3

MUSIC HALL
MMF-2.3

Cena: 2 200 zł

 

 

Audio - czerwiec 2017

Strefa Magazynu

Audio 6/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio
AUDIO-TECHNICA AT-LP5

AUDIO-TECHNICA
AT-LP5

Oferta Audio-Techniki jest szeroka i zróżnicowana, gramofony stanowią tylko jej część, mogą wręcz wydawać się tylko doda...