YAMAHA CDX-397 + AX-397

YAMAHA CDX-397 + AX-397

O ile Denon swój powrót do stereo zaczął od urządzeń droższych, a potem stopniowo wprowadzał coraz tańsze modele, to Yamaha wchodzi w sektor niskobudżetowy bez takiego przygotowania... a może właśnie w ten sposób przygotowuje prezentację konstrukcji znacznie ambitniejszych? Zobaczymy.

Odtwarzacz Yamaha CDX-397

Obydwa urządzenia Yamahy łączy pomysł wzorniczy z charakterystyczną "falą" na przednim panelu, jednak inaczej niż w przypadku zestawu Denona, odtwarzacz Yamahy znacznie różni się gabarytami od wzmacniacza.

Na jego wąskim froncie mamy niewiele elementów, pod szufladą umieszczono wyświetlacz o charakterystycznym dla tego producenta, bursztynowym kolorze. Spełnia on nie tylko funkcję powiadamiania o czasie i ścieżkach, ale także wyświetla tekst zapisany na płycie - nazwy utworów i płyty. Panel przedni wykonano z aluminium - w teście w kolorze tytanowym. Z tyłu zestaw podstawowy - jedna para analogowych RCA, wyjście cyfrowe optyczne oraz wychodzący z wnętrza kabel sieciowy.

Odkręcenie górnej ścianki pokazuje sporo wolnego miejsca - teoretycznie konstrukcję można by zmieścić w trzykrotnie mniejszej objętości, ale taki luz ma swoje dobre strony - jak choćby taką, że zasilacz znajduje się dość daleko od układów.

Pośrodku Yamahy CDX-397 umieszczono napęd Sony, z dedykowanym chipsetem na płytce z tyłu, co wyjaśnia obecność CD-Textu. Płytka z układami jest niewielka i pomieściła zarówno sterowanie transportem, jak i układy audio (miniaturyzacji sprzyja montaż SMD niemal wszystkich elementów).

Ścieżka sygnału jest krótka, wyeliminowano niemal wszystkie połączenia kablowe. W części audio pracuje przetwornik Cirrus Logic CS4392, trochę już wiekowy (jak na warunki cyfrowe, bo z 2000 roku) 24/192, jednak o naprawdę niezłej dynamice 114 dB, tj. realnej rozdzielczości na poziomie 19 bitów i niskich zniekształceniach. Za nim umieszczono po jednym układzie scalonym JRC2068 na kanał, pełnią one rolę konwerterów I/U, filtrów oraz buforów wyjściowych.

Wzmacniacz Yamaha AX-397

Na tle odtwarzacza CD wzmacniacz Yamaha AX-397 wygląda niezwykle bogato i po tej dysproporcji widać, ile pieniędzy idzie na opłacenie wszystkich licencji zaangażowanych w CD (w ramach samej głowicy lasera mamy kilkanaście licencjodawców…). Urządzenie jest pokaźne i wygląda naprawdę świetnie.

Wejścia, sygnalizowane małymi, bursztynowymi diodami, przełącza mała gałka z lewej strony, zaś siłę głosu regulujemy pokrętłem z prawej. Nad nim znajduje się przycisk ‘CD/ DVD Direct’, pozwalający ominąć regulatory barwy dźwięku, a także przełącznik monitorujący wejście magnetofonowe - ciekawe, kiedy zniknie ta anachroniczna funkcja?

Pod uchylną klapką mamy regulację barwy dźwięku, balans, wyłączniki aktywujący wyjścia głośnikowe oraz gniazdo słuchawkowe. Jest także rozbudowany regulator konturu ("Loudness"), pozwalający zmieniać głębokość korekcji. Z tyłu w jednym rzędzie umieszczono cztery wejścia liniowe, w tym dwie pętle, a w drugim wejście CD/DVD oraz wejście przedwzmacniacza gramofonowego. Pośrodku dwie pary wyjść głośnikowych, a obok przełącznik impedancji.

W środku wzmacniacza Yamaha AX-397 mamy dwa radiatory, z żebrami tłumionymi paskami mikrogumy. Umieszczono na nich po parze bipolarnych tranzystorów Sankena. Sygnał do płytki końcówki dostarczany jest krótkimi kablami ekranowanymi z regulatorów barwy dźwięku. Do tej płytki trafiamy z kolei taśmą komputerową z czarnego potencjometru Alpsa.

Na innej płytce zamontowano scalone układy przełączające - dedykowane czterem wejściom liniowym - a na kolejnej mamy wejście CD/DVD i przedwzmacniacz gramofonowy. Ten ostatni oparty jest na scalaku JRC2068 i foliowych kondensatorach, ale także za wejściem CD/DVD umieszczono podobny układ scalony. Za pozostałymi wejściami go nie ma, liczono się najwyraźniej z tym, że odpowiednie wzmocnienie dla pozostałych wejść zostanie zapewnione w układzie regulacji barwy dźwięku.

Układ zasilania zbudowano wokół dużego transformatora. Napięcie dla przedwzmacniacza prostowane i filtrowane jest osobno. I na koniec jeszcze jedno, wcale nie najmniej ważne: wraz ze wzmacniaczem dostajemy pilota, który choć niezbyt piękny, jest najbardziej funkcjonalnym sterownikiem, jaki od dłuższego czasu miałem w ręku: tylko kilka przycisków, o wyraźnie różniących się kształtach, ale za jego pomocą możemy wygodnie obsłużyć zarówno wzmacniacz, jak i odtwarzacz CD - tuner zresztą też.

Odsłuch

System Yamahy gra zrównoważonym, dość dokładnym, ale i odrobinę romantycznym dźwiękiem. Sytuacje na scenie podaje dość blisko, nieco przed kolumnami, przez co, chociaż tonalnie jest mniej ekspresyjny niż Denon, przekazuje sporo muzycznych emocji. Tak było np. w przypadku dość ciepło nagranej płyty Diany Krall "From the Moment On", jej głos był mocny, ciepły i pełny.

Yamaha gra bardziej bezpośrednio, wolumen poszczególnych dźwięków jest większy. Yamaha ma dobrze rozwinięty zakres wysokotonowy, ale w inny sposób niż Denon - Yamaha z wyczuciem pokazuje drobne różnice w dynamice i barwie, w miejscu, gdzie Denon stawiał na większą ekspresyjność. Denon z większą swobodą obrazował większe plany, a Yamaha potrafi zadbać o plastyczność szczegółów. Bas jest konturowy i mocny, odrobinę suchy.

Yamaha preferuje bliski plan. Daje to dwojaki wynik - z jednej strony rysunek sceny jest dość płytki, a z drugiej uzyskujemy namacalność i komunikatywność. Problem pojawia się dopiero przy mocnym wysterowaniu kolumn, kiedy w dźwięku pojawiła się lekka natarczywość, a góra, tak wcześniej precyzyjna, została lekko zapiaszczona. Wydaje się, że wzmacniacz Yamahy, pomimo sporych rozmiarów fizycznych, nie ma takiego kopa jak Denon i wymaga nieco łatwiejszych w wysterowaniu kolumn.

Z kolei odtwarzacz Yamaha CDX-397 jest klarowniejszy i precyzyjniejszy niż cedek Denona. Urządzenie pokazuje wydarzenia na wyciągnięcie ręki, i zachowuje ich bogatą fakturę. Góra jest ładnie rozseparowana, nie ma za to najniższego basu. W sumie to jeden z najlepszych odtwarzaczy CD w tym zakresie cenowym.

YAMAHA CDX-397 + AX-397

  • Produkowany Tak

Laboratorium

Na podobieństwo swoich amplitunerów wielokanałowych, Yamaha zdecydowała się wprowadzić układ selektora impedancji także do najnowszych wzmacniaczy stereofonicznych. Dostajemy dwie możliwości, dopasowanie teoretycznie do obciążeń min. 6Ω oraz min. 4Ω. W pierwszym przypadku testowaliśmy obciążenie 8Ω, i moc urządzenia wynosiła aż 98W w jednym kanale, choć spadła do 2x71W po podłączeniu drugiego. Po przełączeniu w tryb min. 4Ω i podłączeniu takiego obciążenia, mamy równo 100W przy jednym kanale wysterowanym, i spadek do 2x69W przy dwóch.

Czułość urządzenia to podręcznikowe 0,21V, wyborny jest odstęp sygnału od szumu - aż 90dB, dynamika to także świetne 109dB.

Pasmo przenoszenia (rys.1) odzwierciedla bardzo dobrą liniowość. Rezygnując z układów Source Direct widzimy większy spadek w zakresie basu, ale również powyżej 20kHz, -3dB przypada na 71kHz.

Wykres na rys.2 potwierdza niski poziom szumów, informując jednocześnie o znikomych zniekształceniach. Żadna harmoniczna nie przekracza -90dB, a najsilniejsze druga i trzecia lokują się przy pomijalnych -93dB i -94dB.

Na rys.3 mamy tym razem trzy charakterystyki, jedna dla selektora impedancji min. 6Ω (obciążenie 8Ω) i dwie dla trybu min. 4Ω (obciążenia 8 i 4Ω). Niemal idealnie pokrywają się dwa wykresy 8Ω, ukazując oczywiście różnice w mocy maksymalnej. Nieco wyższe zniekszta łcenia towarzyszą pomiarowi impedancji 4Ω, ale to zjawisko całkiem normalne. Najniższe THD+N to 0,01% dla 71W w ustawieniu selektora impedancji na min. 6Ω, przy podłączeniu 8Ω obciążenia.

 
 

Podstawowe dane

  • 800 zł Odtwarzacz CD
  • 800 zł Wzmacniacz Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Zwarty, przemyślany układ, bardzo krótka ścieżka sygnału.
  • Funkcjonalność: Ergonomiczne rozplanowanie funkcji. Nie ma wyjścia słuchawkowego, jest za to CD-Text.
  • Brzmienie: Plastyczne i z bardzo dobrą rozdzielczością.

Artukuł pochodzi z

MARANTZ CD6006 + PM6006

MARANTZ
CD6006 + PM6006

Szóstka jest dla Marantza szczęśliwa. Nie tylko urządzenia z serii 6000, ale także wiele starszych projektów, jak choćby...

VINCENT CD-400 + SV-400

VINCENT
CD-400 + SV-400

Cena: 5 300 zł

YAMAHA CD-N301 + A-S701

YAMAHA
CD-N301 + A-S701

Cena: 4 600 zł

VELA AUDIO CD+AMP

VELA AUDIO
CD+AMP

Cena: 5 000 zł

TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Cena: 5 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio