Reprezentująca średnie pokolenie Faust pochodzi z Estonii, a rezyduje i tworzy w Danii. Wypowiada się stylowo na saksofonie altowym, ale jej prawdziwą pasją wydaje się być komponowanie i aranżowanie. Posiada pełne wykształcenie muzyczne i buduje własny świat muzyczny, który rozciąga się między jazzem, tradycją etniczną z pogranicza Estonii i Rosji, a współczesną kameralistyką.
Jej poprzednie projekty utrzymane w podobnej formule, "Sacrum Facere" i "In the Begining", zyskały wysokie uznanie w kręgach krytyków. Napisana na kompakt "Machina" muzyka jest trudna do sklasyfikowania, bowiem partie improwizowane zlewają się harmonijnie z aranżowanymi.
Maria Faust ma wyraźnie ukształtowany styl pisania utworów, które dzięki swej ekspresji nadawałyby się świetnie jako ilustracja do ambitnych obrazów filmowych. Również orkiestracja proponowana przez liderkę jest nietypowa: saksofon altowy, tenorowy, wiolonczela, fortepian i dwa kontrabasy. Daje to autorce możliwość kreowania oryginalnych współbrzmień, a dzięki repetycji pewnych partii pozwala akcentować niespieszne rytmy. W materiale wyczuwa się powiew nurtu skandynawskiego, a z drugiej strony odnajdujemy w projekcie melancholijne ciepło.
Cezary Gumiński
Stunt/Multikulti