Maria Faust jest szczególnie uzdolnioną estońską saksofonistką altową, kompozytorką i aranżerką, która wyraźnie faworyzuje organy. Wokół ich brzmień buduje nietuzinkowy świat muzyczny, naszkicowany już na poprzednich albumach autorskich.
W tym projekcie do otoczenia organów Maria Faust dobrała: saksofon altowy i tenorowy, klarnet, trąbkę, puzon i tubę. Tym sposobem kompozytorka wytworzyła unikalną paletę współbrzmień instrumentalnych.
Nagrań dokonano w wyremontowanym tallinińskim kościele St. Nikolas z XIII w. Są w nim pieczołowicie odrestaurowane (oryginalnie barokowe) organy o potężnym i wielobarwnym brzmieniu, które również wykorzystywał w swych nagraniach legendarny Arvo Pärt. Do ich klawiatury Faust zaprosiła naprzemiennie Emanuele Maniscalco i Ullę Krigul.
Każdemu z organistów udało się ujawnić pełną gamę możliwości tego wspaniałego instrumentu, spotęgowanych przez akustyczne wibracje i echo świątyni.
Materiał napisany przez Marię Faust ma zasadniczo sakralny charakter, modyfikowany akcentami etnicznymi i jazowymi, szczególnie w partiach improwizowanych instrumentów dętych. Trudno jest rozgraniczyć w tym bardzo spójnym projekcie materiał skomponowany od zaaranżowanego i tego z fantazją zinterpretowanego.
Cezary Gumiński
Stunt/Multikulti