Upper Extremities

BILL BRUFORD, TONY LEVIN
Upper Extremities

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Bill Bruford i Tony Levin tworzyli najbardziej fascynującą sekcję rytmiczną progresywnego rocka, zasilając w latach 80. i 90. grupę King Crimson. Muzykowali potem często razem, a na to spotkanie z końca lat 90. zaprosili jeszcze awangardowego gitarzystę Davida Torna i … trębacza Chrisa Bottiego.

Bill Bruford i Tony Levin tworzyli najbardziej fascynującą sekcję rytmiczną progresywnego rocka, zasilając w latach 80. i 90. grupę King Crimson. Muzykowali potem często razem, a na to spotkanie z końca lat 90. zaprosili jeszcze awangardowego gitarzystę Davida Torna i … trębacza Chrisa Bottiego.

Tego ostatniego przywykliśmy kojarzyć ze smooth jazzem, gdy tymczasem krocząc śladem Milesa Davisa doskonale sprawdził się w stylistyce zbliżonej do King Crimson. Muzycy prezentowali pełne bogactwo umiejętności i kreatywności. Najwięcej sekretnych "patentów" ujawnił Torn, zaskakując paletą barw gitary, kompletnie odmienną w każdym utworze. Część utworów w całkiem ulotnej aurze, część osadzona na jakby zapętlonych (choć wystukiwanych na perkusjonaliach) rytmach, część stanowiła krótkie przerywniki solo lub w duecie. Najbardziej fascynującym z rozwiniętych utworów jawi się "Deeper Blue": głęboki, pociągły ton basu w introdukcji wprowadza w bluesowy nastrój, potem łagodnie wchodzi trąbka z niezwykle klarowną narracją, w tle pojawia się brzmiąca jak mellotron gitara, a całość spinają, jakby klamrami, nieparzyste akcenty perkusji. W finale instrumenty wyciszają się w odwrotnej sekwencji - majstersztyk.


VOICEPRINT

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo