W serii "Polish Radio Jazz Archives" ukazała się szesnasta już płyta, tym razem z nagraniami Orkiestry Tanecznej Polskiego Radia pod dyrekcją Edwarda Czernego.
Orkiestry grające popularne tematy w programach rozrywkowych Polskiego Radia pamiętam z lat 60. Mam do dziś w uszach to brzmienie, choć wydawało mi się łagodniejsze, zapewne dzięki lampowemu radioodbiornikowi. Odrestaurowane na płytę CD nagrania brzmią zbyt ostro, kłują w uszy, straciły czar. Co ciekawe, lepiej, bo łagodniej, brzmi nagranie "Balboa" z 1956 r. niż "Glenn Miller Medley" z 1961 r.
Eberhard Antonius Czerny, pseudonim Edward Czerny albo La Strado, był niezwykłą postacią. Urodzony w Hindenburgu (dzisiejsze Zabrze), kształcił się w Berlinie. Przed II wojną światową prowadził orkiestry rozrywkowe, a po wojnie założył w Zabrzu orkiestrę filharmoniczną. Od 1955 r. mieszkał w Warszawie, gdzie komponował i aranżował dla orkiestr radiowych.
Eberhard Antonius Czerny napisał takie utwory jak "Molo Boogie", "Diabelski młyn" (wyróżnienie na festiwalu jazzowym w Nowym Jorku), "Trasa W-Z" i "Kolorowa karuzela". Nawiązywał do ery swingu i najlepszych amerykańskich orkiestr jazzowych, choć jego aranżacje miały lżejszy, rewiowy styl. Na płycie znajdziemy też jazzowe hity jak "Killer Joe" Golsona i "Manteca" Gillespiego.
Marek Dusza
POLSKIE RADIO