Sonic Codex

EIVIND AARSET
Sonic Codex

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
To bodaj czwarty tytuł autorski Aarseta, na którym splata wyszukane wątki muzyczne i efekty. Choć jest gitarzystą, co potwierdził niedawno na żywo dzielnie funkując w formacji Material Billa Laswella, to przetworzone przez niego dźwięki podstawowe z drgających strun po użyciu przystawek i laptopa nie przypominają gitary a super syntezator.
To bodaj czwarty tytuł autorski Aarseta, na którym splata wyszukane wątki muzyczne i efekty. Choć jest gitarzystą, co potwierdził niedawno na żywo dzielnie funkując w formacji Material Billa Laswella, to przetworzone przez niego dźwieki podstawowe z drgających strun po użyciu przystawek i laptopa nie przypominają gitary a super syntezator.

Dzięki temu Aarset jest w stanie wykreować całą paletę nie opatentowanych brzmień i współbrzmień. Najnowsza propozycja często nawiązuje do orientalnych i melancholijnych klimatów ("Sign of Seven", "Drobale Saray") przełamywanych dynamicznym free-jazz-industrialem.

Można nawet stawiać pytanie, czy to jeszcze nu-jazz, czy od tego idiomu nie oddaliliśmy sie zbyt daleko, a przybliżyliśmy do Pink Floyda. Tematy, partie zaaranżowane i improwizowane zlewają sie najczęściej w jedną całość, melodie uchwycić trudno, natomiast naszą świadomość atakuje przede wszystkim intensywny rytm i rozmyte trans-ambientowe pejzaże dźwiękowe.

Album został zrealizowany w kwartecie multiinstrumentalistów, gdzie oprócz gitary, basu i perkusji wykorzystano instrumenty klawiszowe i rozmaite przystawki. Pewne ozdobniki wniósł jeszcze klarnet basowy i bandżo. Ten pierwszy z wyczuciem uszlachetnił "Quicksilver Dream", ten drugi dograł partie w "Still Changing", której realizacja symulacją elektroniczną wydaje sie niemożliwa. "Black Noise" stawia na równe nogi nerwowym rytmem perkusji, przesterowaną gitarą i zsamplowanym zgiełkiem, do którego nawiązuje też zakonczenie płyty.




UNIVERSAL MUSIC
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo