The Rite of Spring

THE BAD PLUS
The Rite of Spring

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Coraz częściej jazzmani sięgają po inspiracje do muzyki klasycznej i współczesnej, bo w swych eksperymentach poszły dalej niż jazz. Ale kiedy muzycy z otwartymi głowami, doświadczeniem i odwagą podejdą do dzieł znanych i uznanych, można się spodziewać niespodzianki. "The Rite of Spring" to album dla odkrywców.

Balet "Święto wiosny" Igora Strawińskiego miał prapremierę w Paryżu w maju 1913 r. wywołując sensację i kontrowersje. Dziś dzieło jest uważane za początek muzyki nowoczesnej, ale wtedy nowe, ekspresyjne środki wyrazu, wyeksponowanie rytmu, przedstawienie pogańskich rytuałów, nowatorski taniec w choreografii Wacława Niżyńskiego były szokiem i wywołały skandal.

Nie dziwi, że dzieło Strawińskiego, który później korzystał z elementów muzyki jazzowej, zainteresowało amerykańskie trio The Bad Plus. Muzycy wykonują je w całości, Akt I - Uwielbienie Ziemi "Adoration of the Earth" i Akt II - Wielka Ofiara "The Sacrifice". Wcześniej kompozycję interpretował na swój nowatorski sposób Arhythmic Perfection Project Jerzego Mazzolla.

Album "The Rite of Spring" zaczyna się tak jak "Dark Side of the Moon" Pink Floydów, od odgłosu bicia serca. Preparowany fortepian Ethana Iversona wprowadza nas w oniryczny, odrealniony świat guseł i czarów. Takiemu wyobrażeniu sprzyja polirytmia i dysonanse. Jazzowe trio ma znacznie mniejsze możliwości wykonawcze niż orkiestra, a jednak The Bad Plus oddaje doskonale nastrój dzieła.

Coraz częściej jazzmani sięgają po inspiracje do muzyki klasycznej i współczesnej, bo w swych eksperymentach poszły dalej niż jazz. Ale kiedy muzycy z otwartymi głowami, doświadczeniem i odwagą podejdą do dzieł znanych i uznanych, można się spodziewać niespodzianki. "The Rite of Spring" to album dla odkrywców.


MASTERWORKS/SONY

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo