Desert Pulse

HANS LÜDEMANN TRIO IVOIRE
Desert Pulse

Jazz

  • Wykonanie
  • Nagranie

Afrykański puls europejskiego jazzu usłyszymy na nowym albumie niemieckiego pianisty Hansa Lüdemanna, który w 1999 r. spotkał wirtuoza balafonu, instrumentu perkusyjnego z Afryki Zachodniej, Aly`ego Keitę, i założył z nim Trio Ivoire. Trzeci muzyk w aktualnym zestawieniu to perkusista Christian Thome.

Lüdemann zdobywał pierwsze jazzowe szlify u boku Jana Garbarka, Alberta Mangelsdorffa i Paula Bley`a. To Garbarek skierował jego zainteresowania na muzykę świata. Niezwykle oryginalne brzmienie balafonu bierze się z wysuszonych owoców tykwy służących za pudła rezonansowe. Jego matowe odgłosy ciekawie kontrastują z dźwięcznymi akordami fortepianu, a liczne czynele perkusji i dzwonki instrumentów perkusyjnych nasycają muzykę różnorodnością brzmień.

Hans Lüdemann jest kompozytorem większości repertuaru, a melodyjny temat "Timbuktu" napisał razem z Alym Keitą pochodzącym z Wybrzeża Kości Słoniowej. W tym utworze do Tria Ivoire dołączył mistrz afrykańskiej lutni - kory Ballake Sissoko z Mali oraz niemiecki trębacz Reiner Winterschladen, który przypomina mi Dona Cherry`ego.

Można odnieść wrażenie, że różnice kulturowe zatarły się, a muzycy tworzą na "Desert Pulse" jednorodny kwintet zafascynowany afrykańskimi rytmami, ale pozostający w europejskiej estetyce.

Łukasz Turkan
INTUITION/MULTIKULTI

Audio - luty 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Zgodnie z zapowiedzią - druga część cyklu testów zespołów głośnikowych, a w niej pięć kolumn wolnostojących w zakresie 3600-3900 zł (za parę), konstrukcje jeszcze względnie niedrogie, a brzmienia - czasami już niezwykłe. Dla miłośników analogu test najlepszego ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj