ANTONI GRALAK

Ganga

Ganga

Wykonanie

Nagranie

Dobrze znany na polskiej scenie jazzowej trębacz zwykle chadza własnymi drogami, próbując odnaleźć indywidualny i niepowtarzalny świat muzyczny. Rzadko kiedy bywa to jazz w czystej postaci, a najczęściej próby dokonywania różnych, nawet zaskakujących, fuzji.

Wielu muzyków sięgało już po przebogatą tradycję indyjską, aby wykorzystać pewne jej elementy. Gralak poszedł jednak dalej, i słuchając kompaktu odnosi się wrażenie, że to on przyłączył się do grającej grupy Hindusów, a nie poprosił o współpracę na jego warunkach artystycznych.

Podobne, jak tu, brzmienia są dobrze znane fanom szeregu projektów Billa Laswella, a narracja trąbki przypomina miejscami Milesa Davisa, jednak splot muzyczny wykreowany przez Gralaka jest tak naprawdę czymś zupełnie nowym.

Pierwszy plan zdominowała aura typowo etniczna, kreślona przez shanay (rodzaj piszczałki o niezwykle przenikliwym tonie), wtórują mu sitar i tabla, na których grają hinduscy muzycy.

Ten etniczny szkielet został następnie modyfikowany i wzbogacany przez Gralaka na trąbce, basie, klawiaturach, poprzez samplowanie oraz przez Zbigniewa Brysiaka wtrętami na perkusjonaliach. Wyrazisty kolaż przenosi natychmiast naszą wyobraźnię w transowe hinduskie klimaty.

Cezary Gumiński
AUDIO CAVE/ GIGI DISTRIBUTION

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu