Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Akustyka

Dowodzenie odwrotne, że sam kształt krzywej izofonicznej oznacza konieczność "podbijania" niskich i wysokich częstotliwości w celu uzyskania takiej samej głośności dźwięków z całego pasma, jest błędne - przecież słuchając dźwięków z naturalnych źródeł, a nie za pośrednictwem sprzętu, nie wprowadzamy żadnej korekcji; to, co odbieramy jako "naturalne brzmienie", odbieramy właśnie wedle krzywych izofonicznych, gorzej słysząc niskie i najwyższe częstotliwości (i wreszcie nie słysząc w ogóle częstotliwości spoza zakresu akustycznego, które słyszą niektóre zwierzęta).

Natomiast wartym rozważenia argumentem za wprowadzaniem korekcji są różnice między krzywymi izofonicznymi - jeżeli słuchamy bardzo cicho, a słuchamy muzyki, która w swoim naturalnym źródle gra głośniej, to odtworzenie oryginalnych proporcji tonalnych wymaga skorygowania charakterystyki o te różnice, które dzielą krzywe izofoniczne dla odpowiednich poziomów głośności.

Ponieważ na niższych poziomach (w tym przykładzie na poziomach odtwarzania dźwięku przez sprzęt) krzywa izofoniczna ma bardziej podniesione zakresy niskich i wysokich częstotliwości, niż na wysokich poziomach, uzasadnione jest więc wzmocnienie tych zakresów o tę różnicę - ale tylko o różnicę, a nie odtwarzanie kształtu krzywej izofonicznej.

Można jednak wyobrazić sobie sytuację odwrotną, chociaż mało prawdopodobną - gdy ktoś lubi głośno słuchać akustycznej gitary czy wokali, i słucha ich głośniej niż brzmią one w rzeczywistości, powinien skraje pasma... przytłumić. A teraz każdy wyciąga z tych faktów takie wnioski, jakie mu się bardziej podobają.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu