Formację Siwan wykreował dekadę temu norweski klawiaturzysta i kompozytor, który wcześniej eksperymentował z brzmieniami na styku jazzu, etno i progresywnej muzyki elektronicznej.
Pierwszy kompakt pod kierunkiem Balkego, zatytułowany "Siwan", powstał w wyniku muzykowania indywidualistów z różnych stron świata. Towarzyszyła im wybitna wokalistka marokańska, interpretująca klasyczny folklor andaluzyjski. Ten wątek andaluzyjski jest kontynuowany na niniejszej płycie o rozszerzonym tytule.
Do większości starych tekstów poetyckich Jon Balke skomponował stylową muzykę. Partie wokalne powierzył tym razem Monie Boutchebak z Algierii, o której talencie można się w pełni przekonać na niniejszym zbiorze jedenastu pieśni. Akompaniują jej kemence (perski smyczkowy instrument trójstrunowy), perkusjonalia, instrumenty klawiszowe oraz barokowy nonet smyczkowy.
Boutchebak dysponuje pięknie wykształconym i lekko kokietującym mezzosopranem, w którym harmonijnie splatają się elementy arabskie i europejskie. Natomiast nowoczesne brzmienie sekcji smyczkowej niesie w sobie coś orientalnego. W tym układzie najsilniejszym odniesieniem do Andaluzji wydaje się być na "Siwan Nahnou Houm" tęskne zawodzenie kemence.
Cezary Gumiński
ECM/UNIVERSAL