Partir

ELINA DUNI
Partir

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Po dwóch płytach nagranych z akompaniamentem jazzowego tria fortepianowego, Duni przedstawia projekt całkowicie solowy, akompaniując sobie dyskretnie na fortepianie, gitarze lub perkusjonaliach.

Osiadła w Szwajcarii Albanka konsekwentnie nawiązuje do muzycznej tradycji, z której się wywodzi. W jej niezwykle czystym i pełnym melancholii głosie można odnaleźć refleksję dramatycznej historii małego kraju będącego przez wieki pod wpływami rzymskimi, greckimi, tureckimi, włoskimi i południowo-słowiańskimi.

Na albumie "Partir" krąg muzycznych zainteresowań Elina Duni stanowi rozległy obszar wokół Morza Śródziemnego. Artystka z pełnią zaangażowania interpretuje kompozycje tak różnych twórców, jak Domenico Modugno, Jacques Brel czy Alain Oulman, oraz przypomina tradycyjne pieśni z Albanii, Kosowa, Armenii, Macedonii i Szwajcarii. Łączy je wszystkie tematyka miłosnych dramatów i rozstań.

Mimo że utwory te pochodzą z tak różnych miejsc, a Duni nadała każdemu z nich indywidualny wyraz, to jej interpretacje wspaniale integrują się na płycie w spójną całość. Łączy je bez wyjątku silny ładunek uduchowienia i nieukojony żal za czymś utraconym. Elina Duni znalazła bowiem drogę, aby trafić bezpośrednio do serca słuchacza.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo