Po dwóch płytach nagranych z akompaniamentem jazzowego tria fortepianowego, Duni przedstawia projekt całkowicie solowy, akompaniując sobie dyskretnie na fortepianie, gitarze lub perkusjonaliach.
Osiadła w Szwajcarii Albanka konsekwentnie nawiązuje do muzycznej tradycji, z której się wywodzi. W jej niezwykle czystym i pełnym melancholii głosie można odnaleźć refleksję dramatycznej historii małego kraju będącego przez wieki pod wpływami rzymskimi, greckimi, tureckimi, włoskimi i południowo-słowiańskimi.
Na albumie "Partir" krąg muzycznych zainteresowań Elina Duni stanowi rozległy obszar wokół Morza Śródziemnego. Artystka z pełnią zaangażowania interpretuje kompozycje tak różnych twórców, jak Domenico Modugno, Jacques Brel czy Alain Oulman, oraz przypomina tradycyjne pieśni z Albanii, Kosowa, Armenii, Macedonii i Szwajcarii. Łączy je wszystkie tematyka miłosnych dramatów i rozstań.
Mimo że utwory te pochodzą z tak różnych miejsc, a Duni nadała każdemu z nich indywidualny wyraz, to jej interpretacje wspaniale integrują się na płycie w spójną całość. Łączy je bez wyjątku silny ładunek uduchowienia i nieukojony żal za czymś utraconym. Elina Duni znalazła bowiem drogę, aby trafić bezpośrednio do serca słuchacza.
Cezary Gumiński
ECM/UNIVERSAL