Młody czarnoskóry Anglik jako nastolatek grywał funk i reggae, ale od momentu, w którym zetknął się z muzyką Johna Coltrane`a począł zgłębiać współczesne formy jazzu. W niniejszym projekcie Pine postanowił zmierzyć się z kulturą muzyczną Europy, której historia i rozmaitość estetyczna stała się dla niego ostatnio niezwykle fascynującą.
W kolejnych utworach, będących wyłącznie jego kompozycjami, Courtney Pine przedstawił własne projekcje muzyki reprezentującej różne strony Europy, która jako wielobarwny kontynent wchłonęła kulturalne wpływy zarówno starożytnego Egiptu, jak i północnoafrykańskich Maurów.
W partiach improwizowanych Courtney Pine wypowiada się głównie na klarnecie basowym. Uważa, że ów instrument nie zyskał dotychczas należnej mu, wiodącej roli. I tak brzmienie płyty, w na graniu której wzięło udział wielu muzyków, zostało zdominowane posępnym tonem klarnetu basowego, ale ponieważ znalazł się on w rękach mistrza, delektujemy się bogactwem niecodziennych doznań.
Pine wędruje muzycznie ze Skandynawii, poprzez Wyspy Brytyjskie, Francję, po Rosję i dalej w obszar Morza Śródziemnego. Najbardziej imponujące jest zmierzenie się z folklorem bałkańskim z charakterystycznymi rytmami ósemkowymi.
Cezary Gumiński
DESTIN-E RECORDS / MULTIKULTI