Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, która ze sztuk oddziałuje silniej na odbiorcę: muzyka czy fi lm? Wydaje się, że film, bo porusza zmysł słuchu i wzroku, ale co, jeśli przymknąć oczy? Wtedy muzyka jest górą. A jeśli muzycy są wysokiej klasy i potrafią swoje emocje zamienić w zmysłowe dźwięki, to wyobraźnia sama podpowiada obrazy.
Właśnie takie uczucie "oglądania muzyki" mam słuchając nowego albumu akordeonisty Klausa Paiera i wiolonczelistki Asji Valcic, którzy współpracują od 2008 roku tworząc duet, a teraz kwartet z kontrabasistą Stefanem Gfrerrerem i perkusistą Romanem Wernim.
"Sceny filmowe" są tematem przewodnim albumu. Są inspiracją, jak dynamiczna kompozycja Alexandre`a Desplata "Fret`s Theme" z filmu "Dziewczyna z perłą", zachęcająca zespół do ekspresyjnych popisów. Natomiast temat "Doe Eyes" z filmu Clinta Eastwooda "Mosty Madison County" posłużył jako motyw całej suity "Cinema Scenes", napisanej przez Paiera. Jego kompozycje przeplatają się z utworami Asji Valcic, a wszystkie zachęcają, by uwolnić emocje, pobudzić wyobraźnię, wyzwolić adrenalinę w ekspresyjnych momentach.
Albumu "Cinema Scenes" słucha się tak, jakbyśmy oglądali pasjonujący film. Brzmienie akordeonu ma tę najszlachetniejszą barwę, która w połączeniu z wiolonczelą wprost rozczula.
Marek Dusza
ACT/GIGI DISTRIBUTION