Schuman Piano Concerto, Debussy Images / Orchestre de Paris, D. Barenboim

A. B. MICHELANGELI,
Schuman Piano Concerto, Debussy Images / Orchestre de Paris, D. Barenboim

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Tylko nieliczni spośród nas mieli szczęście słyszeć Arturo Benedetti Michelangelego w czasie jego pamiętnego pobytu w Warszawie, gdy zasiadał w jury V Konkursu Chopinowskiego i zagrał dla warszawskiej publiczności. Było to wydarzenie niezapomniane i tylko niewielkie wyobrażenie mogą oddać nagrania z tych koncertów.

Faktem jest, że Michelangeli wystąpił wówczas publicznie po raz pierwszy od dłuższego czasu. Zagrał między innymi Koncert fortepianowy a-moll Roberta Schumanna z Warszawskimi Filharmonikami z Witoldem Rowickim. Na płycie jest ten sam Koncert, zarejestrowany w 1984 roku, z Orkiestrą Paryską pod dyrekcją Daniela Barenboima. A jest to utwór niezwykły i pokazuje, że choć dla kompozytora fortepian był zawsze najważniejszy, to jak mało kto potrafi posługiwać się orkiestrą, nie podporządkowując jej hegemonii solisty. O technice Michelangelego nawet nie wypada mówić. Jest idealna. Pianisty nie interesuje też sama wirtuozeria. Jest intelektualistą i wizjonerem. Posługuje się żelazną logiką, jest niesamowicie konsekwentny w swoich pomysłach interpretacyjnych. No i dźwięk. Słuchanie brzmienia jego fortepianu w Images Debussy’ego to niezwykłe przeżycie Tak już nikt nie gra.

Barbara Tenderenda
DEUTSCHE GRAMMOPHON 2009

 

Audio - lipiec - sierpień 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze znajdziecie regularny test porównawczy (pięć wzmacniaczy za ok. 9000 zł), hi-endowe kolumny, gramofon, ale polecam przede wszystkim indywidualne testy pięciu urządzeń nowej generacji - soundbarów, głośników bezprzewodowych, systemów "all-in-one". ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj