Zamsz i ogień, czyli łagodność i gwałtowność, to cechy i możliwości wokalne, jakimi dysponuje najwybitniejsza obecnie sopranistka - Anna Netrebko.
Niezliczone występy w najbardziej prestiżowych teatrach operowych, w najsłynniejszych salach koncertowych, z najlepszymi orkiestrami i dyrygentami. Rozchwytywane nagrania. Ostatnie poświęcone ariom z oper Giuseppe Verdiego. Anna Netrebko dysponuje bowiem "Verdiowskim sopranem". Charakteryzuje się on przede wszystkim możliwościami przejścia od omdlewającej liryki do pełnego drapieżności dramatyzmu.
Niewiele jest śpiewaczek o takich możliwościach. Verdi to kompozytor, który stworzył 26 oper. To niezbyt dużo, ale co najmniej 12 z nich weszło do kanonu najwybitniejszych utworów, granych stale we wszystkich teatrach operowych świata. Verdi to synonim znakomitej jakości muzycznej. Żył na tyle długo, aby przeżyć nie tylko ewolucję gatunku jakim jest opera, ale i wpłynąć na jego rozwój.
Anna Netrebko wraz z Orkiestrą i Chórem Teatro Regio z Turynu wykonuje partię Lady Makbet, w tym wielką scenę obłąkania w "Makbecie", partię Joanny w "Joannie d’Arc", Eleny w "Nieszporach sycylijskich", Elżbiety w "Don Carlosie" oraz Leonory w "Trubadurze" wraz z Rolando Villazon.
Stanisław Bukowski
DEUTSCHE GRAMMOPHON 2013