Mendelssohn

ANNE SOPHIE-MUTTER, ANDRE PREVIN, LYNN HARREL, GEWANDTHAUS ORCHESTER LEIPZIG, KU
Mendelssohn

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Obchodzimy właśnie dwusetną rocznicę urodzin Mendelssohna. To okazja, żeby bardziej i mniej znani wykonawcy sięgnęli po utwory tego kompozytora. Jego krótkie życie obfitowało w sukcesy i ogromne twórcze osiągnięcia.

Niezwykle trudno określić miejsce i rolę Mendelssohna w muzyce romantycznej, bowiem jest w jego utworach iście mozartowska, klasyczna dyscyplina oraz romantyczny, sentymentalny wyraz, różnorodność dźwiękowa, poetycka fantazja.

Taki też jest Koncert na skrzypce i orkiestrę e-moll, op. 64. Cechuje go równowaga formalna, ograniczona wirtuozeria i melodyczne piękno. Wszystkie te cechy zapewniają utworowi stałą popularność, równą koncertom Beethovena, Brahmsa i Czajkowskiego. Gdy mamy do czynienia z wirtuozem miary Anne- Sophie Mutter, musimy nastawić się na wielkie przeżycia estetyczne. Wykonanie Koncertu wraz z kadencją jest prawie idealne.

Może służyć za wzorzec do naśladowania. Do tego Trio fortepianowe d-moll z jego lirycznymi, bardzo śpiewnymi dwoma tematami pierwszej części. Tylko w kodzie znalazło się nieco niepokoju, aby zaakcentować kontrast wobec kolejnej, także kantylenowej części. Refleksyjny epizod środkowy i taneczno-liryczne zakończenie. A można to jeszcze zobaczyć.

Barbara Tenderenda
DEUTSCHE GRAMMOPHON 2008 / UNIVERSAL MUSIC

Audio - maj 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Wzmacniacze zintegrowane, dzięki coraz bogatszemu wyposażeniu, wchodzą często w rolę źródeł. Cyfrowe wejścia, Bluetooth, a nawet moduły sieciowe, to elementy widywane tak często, że już niemal standardowe - przynajmniej w zakresie cenowym 3000-4000 zł, którym ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj