Ewa Podleś, to taki jedyny na świecie, niepowtarzalny i najoryginalniejszy kontralt. Choć artystka zrobiła międzynarodową karierę, to jej zasięg wydaje się nadal zbyt mały dla takiego talentu, jaki posiada śpiewaczka. Ewa Podleś ma wiele nagrań, ale każde następne staje się kolejnym wydarzeniem artystycznym.
Tym razem zarejestrowany został koncert z okazji dwustulecia Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Artystce towarzyszy Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza, którego łączy z Podleś niezwykłe porozumienie i wyczucie własnych możliwości i ograniczeń. Oboje potrafią nawzajem się inspirować. Ewa Podleś wykonuje recytatyw i arię z Tankreda Gioacchino Rossiniego, z librettem według Woltera, ale odmiennym, szczęśliwym zakończeniem. Jest też aria Azuceny, przybranej matki tytułowego trubadura z opery Giuseppe Verdiego, kantata z "Ariadny na Naxos" oraz dwa "bisy" - jeden z "Włoszki w Algierze" Rossiniego, a drugi z "Lukrecji Borgii" Gaetano Donizettiego. Polska Orkiestra Radiowa wykonuje też tak popularne i lubiane utwory, jak uwertury do oper Rossiniego "Cyrulik sewilski" oraz "Włoszka w Algierze" i mniej znaną uwerturę do baletu "Twory Prometeusza" Beethovena.
Barbara Tenderenda
DUX 2009