"Falstaff" nie należy do największych przebojów operowych Verdiego. Bynajmniej nie ze względu na niski poziom. Przeciwnie, wymaga jak najlepszych solistów, orkiestry i dyrygenta, aby zajaśnieć najczystszym blaskiem arcydzieła.
Nie należy do tych melodyjnych, ale miałkich konstrukcyjnie i treściowo oper, w których liczą się tylko trzy, cztery arie, a reszta służy do zabicia czasu i pokazania możliwości kompozytora. "Falstaff" jest utworem o żelaznej, jednorodnej konstrukcji, w którym wszystko ma sens, a jedno wynika z drugiego.
Znajdziemy tu wspaniałe arie, duety czy kwartety, ale nie służą one tylko popisom śpiewaków, lecz wynikają z potrzeby formalnej dzieła. Premiera w Mediolanie w 1893 r. zakończyła się wielkim triumfem twórców i wykonawców. Na polskie prawykonanie trzeba było czekać blisko czterdzieści lat. W ostatnim czasie, od 1988 do 2002 roku, wystawiano go aż czterokrotnie. Zarejestrowane nagranie wykonane zostało z okazji inauguracji sezonu koncertowego Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją nowego dyrektora, Łukasza Borowicza. W tytułowej roli wystąpił znakomity Adam Kruszewski. Nagranie na światowym poziomie i wspaniały poziom edycji.
Barbara Tenderenda
Polskie Radio 2008