Leonidas Kavakos, obecnie jeden z najwybitniejszych skrzypków średniego pokolenia, jako kilkunastolatek wygrał dwa niezwykle prestiżowe konkursy - w 1985 r. Sibeliusa i w 1988 r. Paganiniego. Otworzyło mu to drogę do międzynarodowej kariery.
W tym sezonie wirtuoz występuje z kilkudziesięcioma czołowymi orkiestrami świata, m.in. Orkiestrą Santa Cecilia, New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra, pod batutą m.in. Valerego Gergieva, Gustavo Dudamela, Andreya Boreyko czy Myung-Whun Chunga. W 2007 r. Kavakos zajął stanowisko dyrektora artystycznego Camerata Salzburg. Gra na Guardagnim z 1782 r. Oprócz Koncertu e-moll możemy usłyszeć dwa najpopularniejsze bodaj utwory kameralne z fortepianem Mendelssohna – tria d-moll i c-moll.
O pierwszym z nich Schumann powiedział, iż jest "arcydziełem muzyki współczesnej, jak niegdyś Tria Beethovena i Schuberta". Utwór odznacza się wielką śpiewnością. Tymczasem w Trio c-moll pojawiają się akcenty dramatyczne, wyraźnie zapowiadające styl Brahmsowski. Warto wsłuchać się w kończący utwór "Finał" z cytowaną melodią Bachowskiego chorału.
Barbara Tenderenda
SONY 2008