Tak jak Glenn Gould i Rosalin Tureck kojarzą się z Bachem, a Alicia de Larrocha z Albenizem i Granadosem, tak Mitsuko Uchida kojarzy się z najdoskonalszymi interpretacjami Mozarta.
Zdobywczyni II nagrody na VIII Konkursie Chopinowskim w 1970 r. (wspaniałe wykonanie Koncertu e-moll w finale) oraz laureatka konkursów w Monachium, Brukseli, Wiedniu, Lucernie i Leeds, należy do czołówki współczesnych pianistów. Dużo koncertuje i dużo nagrywa.
W jej repertuarze prym wiodą utwory klasyków wiedeńskich, choć zdarzają się też romantycy i impresjoniści francuscy. Tym razem Mitsuko Uchida nagrała dwa Koncerty fortepianowe Mozarta - IX Es-dur KV 271 i XXI C-dur KV 467 z Cleveland Orchestra.
Koncerty z dwóch całkowicie odmiennych okresów twórczości genialnego wiedeńczyka. Uchida nie tylko gra, ale i dyryguje. A dyryguje przecież jedną z najlepszych orkiestr na świecie, która oprócz charakterystycznego brzmienia szczyci się historią, w której udział miało wielu najwspanialszych dyrygentów XX wieku z Arturem Rodzińskim, George Szellem, Stanisławem Skrowaczewskim i Christophem von Dohnanyim na czele.
Efekt współpracy Mitsuko Uchidy i Clevlandczyków jest oszałamiający. Precyzja, dźwięk, a przede wszystkim pulsacja, genialne zawieszenia i rubato stosowane z niezwykłym wyczuciem.
Stanisław Bukowski
Decca 2012