Chopin

PARIA JOAO PIRES
Chopin

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Po raz pierwszy nie zachwycam się nagraniami Marii Joao Pires. Co więcej, interpretacje kilku utworów oceniam jako nieudane czy wręcz chybione. Z drugiej strony artystka tej klasy nie może przecież na dwupłytowym albumie nie pozostawić czegoś wartościowego. I choć nie podoba mi się wykonanie całej Sonaty h-moll, to jej pierwsza część Allegro maestoso jest urzekająca.

Mazurki nie mają nic wspólnego z mazurkami, do jakich nas przyzwyczaili najwybitniejsi chopiniści, a i walce sprawiają wrażenie, jakby skomponował je ktoś inny. Ale może to tylko moje doznania, a ktoś inny będzie się zachwycał odkrywczymi interpretacjami portugalskiej pianistki. Sonaty oceniane były przez współczesnych Chopinowi nader krytycznie. Twierdzono nawet, że kompozytor nie potrafi wypowiadać się w większych formach muzycznych, do jakich należy właśnie sonata. Nie potrafiono dostrzec, jak wielkim nowatorem był Chopin, jak potrafił odejść od klasycznego pojmowania tej formy, jak zmodyfikował ten gatunek. Stąd w tych utworach - wbrew klasycznym wzorcom - liczne kontrasty, zmiany tempa i rytmu. Proszę posłuchać, jak Pires przepięknie prezentuje drugi temat. Warto też dokładnie wysłuchać Poloneza-Fantazję As-dur i Sonatę na wiolonczelę i fortepian.


DEUTSCHE GRAMMOPHON 2008 / UNIVERSAL MUSIC

Audio - lipiec - sierpień 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze znajdziecie regularny test porównawczy (pięć wzmacniaczy za ok. 9000 zł), hi-endowe kolumny, gramofon, ale polecam przede wszystkim indywidualne testy pięciu urządzeń nowej generacji - soundbarów, głośników bezprzewodowych, systemów "all-in-one". ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj