Słynący z doskonałej akustyki kościół przy dawnym klasztorze St. Gerold w austriackim Vorarlbergu był miejscem nagrania około stu albumów, z czego połowa to pozycje klasyczne w katalogu ECM New Series. Tu powstał bestseller "Officium" Jana Garbarka i kwartetu wokalnego The Hilliard Ensemble.
Czwórka Brytyjczyków wracała w austriackie Alpy wielokrotnie, by zarejestrować każdą nową płytę. 11 maja 2014 r. w St. Gerold Hilliardzi rozpoczną swoje pożegnalne tournée, a zakończą je 20 grudnia w Londynie, dokładnie w 40. rocznicę pierwszego występu zespołu.
Nowy album "Il Cor Tristo" stawia most między dawnymi a nowymi czasy. Kwartet wykonuje á cappella szestastowieczne madrygały Bernardo Pisano i Jacquesa Arcadelta. Pomiędzy nimi umieścił napisane na zamówienie przez współczesnego brytyjskiego kompozytora Rogera Marsha utwory do tekstu "Boskiej komedii" Dantego, a konkretnie do dwóch ostatnich pieśni księgi "Piekło" opisujących kręgi piekieł przeznaczone dla zdrajców.
Łatwo zauważyć różnice stylistyczne pomiędzy madrygałami a utworami współczesnymi. A jednak słuchając ich wykonaniu The Hilliard Ensemble, odnosi się wrażenie, jakby powstały w tym samym czasie. To zasługa szczególnej interpretacji, a także średniowiecznych tekstów. Warto słuchać tej płyty głośno. Wtedy śpiewy docierają jakby z zaświatów, a to wręcz mistyczne przeżycie.
Marek Dusza
ECM/UNIVERSAL